Dansk teknologi skal ud på milliardvis af digitale enheder.
Så store er ambitionerne hos Akamai, som for nyligt købte den danske streamingvirksomhed Octoshape for op mod en milliard kroner.
Det fortæller selskabets direktør og medstifter Tom Leighton til Computerworld, efter han runder en større europæisk turne af med et lynvisit i København.
"Flere og flere medier rykker online, hvor vi som seere i stigende grad forventer høj kvalitet. Det lægger et enormt pres på internettets samlingspunkter og på cloud-datacentre. Den slags kan Octoshape-teknologien være med til at afhjælpe," siger han.
Mere konkret arbejder Tom Leighton og hans folk på, at Octoshapes peer-to-peer-software bliver en del af applikationspakken på hardware-selskabernes smartphones, tablets, smart-tv's og pc'er.
"Målet er, at Octoshape-softwaren kommer ud i alverdens hjem, på kontorerne og på milliardvis af enheder. Det ser jeg gerne, er sket, inden vi når frem til år 2020," siger Tom Leighton.
Læs mere om Akamais store Octoshape-opkøb her.
Peer-to-peer er nødvendigt
Akamai-direktøren tilføjer, at Octoshapes peer-to-peer-teknologi tidligere er blevet brugt fortrinsvis ved live-begivenheder.
I dag er den installeret på omkring 100 millioner enheder - uden dog altid at være aktiveret.
Akamai-planen er derfor, at Octoshape-teknologien skal indføres som standarden til ganske almindeligt tv-kiggeri på nettet.
Den tidligere matematikprofessor ved MIT forklarer nødvendigheden af peer-to-peer-brugen med, at når folk almindeligvis ser tv via nettet, sker det ved, at et signal bliver sendt ud til den enkelte seer fra et centralt placeret datacenter.
Han understreger, at den måde at udsende signaler på kan skabe trafikpropper omkring datacentrene, hvis mange efterspørger den samme film eller tv-serie på samme tid. Trafikpropperne kan samtidig betyde udfald i kvaliteten eller forsinkelser på udsendelserne.
"Overbelastningen kan afhjælpes ved at placere tusindvis af servere tættere på slutbrugerne. Vi kan så oveni benytte Octoshape-teknologier som multicast, hvor signalet bliver splittet ved slutbrugerens router og kan bruges hos naboen," forklarer Tom Leighton.
På den måde kan ét video-signal i Akamai-direktørens optik altså genbruges lokalt af mange seere, som undgår trafikpropperne ved datacentrene.
Ukendt it-gigant
I dag anslår Tom Leighton, at op mod 30 procent af alverdens web-trafik går igennem Akamais servere.
Med stigende trafikmængder i horisonten, er peer-to-peer-deling vejen frem ifølge Akamai-direktøren. Og her kunne det så bedre betale sig at købe Octoshape-teknologien frem for at udvikle sine egne løsninger.
"Når vi demonstrerer lyd og billede-kvaliteten ved hjælp af Octoshape-teknologien, kan medievirksomhederne godt se fornuften i at investere i den," lyder det fra Tom Leighton.
Han siger samtidig, at der forestår et stort arbejde for Akamai med at komme under motorhjelmen hos hardware-selskaberne og ekspandere hos medievirksomhederne, der i dag står for cirka halvdelen af Akamais omsætning på godt 10 milliarder kroner.
"Jeg vil som sagt elske, at den udvikling sker, inden årtiet er omme. Vi er trods alt det største internet-selskab, som ingen har hørt om," griner Tom Leighton.
Investerer i Danmark
Med købet af Octoshape har Akamai umiddelbart ingen planer om at rive teltpælene op hos Octoshape og flytte det til hovedkvarteret i den amerikanske by Cambridge i staten Massachusetts.
Tværtimod er planen ifølge Tom Leightons drejebog, at selskabet udvider sin forretning i Danmark.
"Indtil videre kalder vi fortsat selskabet for Octoshape, mens vi tager teknologien, og gør den allestedsnærværende i Akamai-regi. Med hensyn til Octoshape-medarbejderne vil de forblive i Danmark, hvor vi forventer, at kontoret vil vokse," siger han.
I dag arbejder godt 20 folk for Octoshape i Danmark, hvor de løbende vil få tættere kontakt med Akamai-folkene i blandt andet USA.