Omkring årtusindeskiftet var selskabet AOL en stor, betydningsfuld spiller på ikke mindst det amerikanske internet-marked, men i årenes løb er selskabets indflydelse på trods af dets milliard-omsætning blevet mindre og mindre.
Derfor kom det også som noget af en overraskelse, at internetudbyderen og teleselskabet Verizon tirsdag meddelte, at selskabet vil købe AOL- en forkortelse for America Online - til en pris, der menes at ligge på omkring 30 milliarder kroner.
Formålet med opkøbet er styrke Verizons tilstedeværelse med services på de mobile enheder samt styrke sin position inden for digital markedsføring, efter AOL har specialiseret sig i video-reklamer.
Det skriver USA Today.
2,1 millioner dial-up-kunder
AOL var en it-gigant for 15 år siden, hvor selskabet smeltede sammen med underholdningsgiganten Time Warner.
I de seneste fire år har AOL dog stået på egne ben, og selskabets godt 5.000 medarbejdere omsætter årligt for omkring 15 milliarder kroner.
Det lyder måske skørt, men en stor del af denne omsætning kommer fra godt 2,1 millioner dial-up-kunder fra AOL's oprindelige forretning.
Det vil sige, at 2,1 millioner amerikanere via AOL er på 56 Kbit-forbindelser, som var hotte tilbage i 1995, fremgår det af AOL's seneste regnskab.
På toppen havde AOL i 2002 cirka 27 millioner amerikanske kunder, og selskaber som Google bød ind på at købe store dele af selskabets aktier.
For tre år siden solgte AOL 800 patenter til Microsoft for knap seks milliarder kroner.
Håber på lysere fremtid
Verizon har udsendt en udtalelse, hvor selskabet understreger, at opkøbet vil styrke teleselskabets video-strategier.
Også AOL-medstifter og selskabets tidligere direktør, Steve Case, er kommet med en udmelding om, at opkøbet vil styrke fremtiden for det selskab, som i første omgang fik amerikanerne på internettet.
Samtidig blev det fastslået, at AOL's bestyrelsesformand og administrerende direktør, Tim Armstrong, også vil stå i spidsen for AOL efter opkøbet.
Læs også:
11 it-kæmper med røven i vandskorpen