Det er næppe gået mange it-afdelingers næse forbi, at Microsoft har talt en hel del om cloud computing i de senere år.
Der var tilbage i 2011, at daværende CEO Steve Ballmer meddelte, at Microsoft gik 'all in' med skyen, og siden har selskabet investeret massive summer og masser af kodearbejde i at udbygge cloud-forretningen, ikke mindst med succesen Office 365.
Og det er med god grund, for der er gode penge i cloud-kunder, der lejer sig til softwareløsningerne frem for at købe licenserne og dermed ejerskabet.
Det er Microsoft selv, der nu sætter ord på økonomien i at sælge cloud-løsninger frem for traditionelle on premise-løsninger.
Det skriver vores kolleger på det amerikanske Computerworld, der refererer til udtalelser fra Microsofts finansdirektør, Amy Hood.
Hun forklarer, at en Office 365-bruger over hele levetiden rundt regnet indbringer Microsoft 1,8 gange det beløb, som en klassisk Office-kunde ville indbringe.
Det vil med andre ord sige, at Microsoft i det lange løb øger omsætningen med 80 procent ved at få kunderne til at skifte til den store Office 365-pakke, der inkluderer både Exchange, SharePoint og Skype for Business i skyen.
Kommer an på kunde-typen
Amy Hood fremlagde også andre regneeksempler på et møde med investorer, skriver Computerworld.
Eksempelvis øges omsætningen 'kun' med 1,4 gange, hvis der er tale om en kunde, der før havde Office med Enterprise Agreement (EA) og herunder også Software Assurance (SA).
Computerworld US fremhæver dog også, at en rådgiver fra Pica Communications, Paul DeGroot, udtaler, at 1,8-regnestykket kan være lavt sat.
"Hvad med 6x eller 20x?" udtaler han ud fra pointen om, at kunderne førhen ventede med at investere i ny software, til Microsoft rent faktisk havde noget nyt at byde på, hvor de nu betaler løbende.
Rådgiveren hævder, at han ofte er med til at reducere kundernes betaling til Microsoft med op til 40 procent.
Wes Miller, der er analytiker til Directions on Microsoft, siger desuden til Computerworld, at der traditionelt har været nogle virksomheder, der eksempelvis holdt fast i en ældre Office-pakke, selvom Microsoft havde lanceret nye - og at det naturligvis er den type virksomheder, der for alvor kan hentes penge på ved at få dem over på en løbende cloud-betaling.
Derfor giver cloud stadig god mening
Der er dog også mange ting, der taler for et skifte til eksempelvis Office 365 - hvilket også er årsagen til, at Microsoft har så stor succes med løsningen.
Med cloud-modellen udrulles de nye funktioner løbende, så man som kunde hele tiden får adgang til det nyeste, og modellen er også mere fleksibel i den forstand, at man kan skalere op og ned i antallet af brugere i takt med virksomhedens udvikling.
Derudover skal man som bekendt huske, at den klassiske driftsmodel, hvor man selv drifter løsningerne, også medfører både udgifter og et vist tidsforbrug i it-afdelingen.
Læs også:
Slet bare dine filer fra Office 365: Microsoft gemmer dem for evigt
Microsoft klar med nye Office 365-værktøjer: Sådan skal du analysere data
Salg af Windows-licenser styrtdykker: Har Microsoft et problem
IKEA er ikke i tvivl: Derfor er cloud computing alt for dyrt