Hos Nordea græmmer man sig over, at flere af bankens kunder i de seneste dage har været kastet ud i et økonomisk morads som følge af it-knas hos det store pengeinstitut.
Først var den gal med lønudbetalingerne i sidste uge, derefter var blandt andet netbanken presset på kapacitet.
Det hele kulminerede så i dag, hvor Nordea Pay-kunderne med debitkort havde bøvl med afstemningen af deres konti.
Míseren fik så mange til at ringe til bankens telefonservice, der derefter brød sammen.
"Vi er pinligt bevidste om, at en del kunder må være godt trætte af banken lige nu. Der er kun én vej frem, og det er at arbejde stenhårdt på at analysere incidenterne og løse de problemer, der har været," forklarer Nordeas pressechef Stephan Ghisler-Solvang til Computerworld.
Problemet er løst
Dagens problem startede i morges og udsprang af et systemnedbrud, der fik den konsekvens, at Nordea Pay-kundernes konto-afstemninger blæste som blade i vinden.
Mere konkret drejede det sig om registrering og afstemning af betalinger, de såkaldte reservationer og clearinger, der var problemet.
"Systemnedbruddet bevirkede, at dagens clearinger af reservationerne tog flere timer, hvilket først blev løst klokken 13:26," fortæller Stephan Ghisler-Solvang.
"Derfor kan nogen kunder i løbet af dagen have oplevet, at de ikke havde penge på kontoen, selvom de måske reelt havde det," fortsætter han.
Telefonbanken gik ned
Pressechefen fortæller, at under normale omstændigheder ringer kunder ind og får afstemt den slags problemer manuelt.
Måske skal du dog vente lidt lige netop i dag.
For flere Nordea-kunder har ringet til banken, og på grund af kø-dannelsen benyttede flere ring-tilbage-til-mig-funktionen, der blev overbelastet og fik hele telefonsystemet til at bryde sammen.
Stephan Ghisler-Solvang undskylder for de mange it-fejl med følgende bemærkning:
"Det nytter ikke noget, at vi har meget kompetente kunderådgivere, når de basale it-systemer og servicefunktioner ikke virker."
Task force sat på sagen
Samtidig oplyser han, at Nordea er i fuld sving med at kulegrave de seneste dages nedbrud.
"En task force er lige nu gået i gang med at analysere de to uafhængige episoder for at finde ud af, hvad der skal til, så vi ikke en anden gang kører med så snævre marginer igen," siger Nordeas pressechef.
"Vi ved godt, at der må være grænser for kundernes tålmodighed," tilføjer han.
Læs også: