Enhver CIO er stillet over for kravet om at bidrage til forretningsudviklingen med nye it-løsninger inden for snart sagt alle forretningsområder.
Nye teknologiområder som mobility, big data, 3D-print, Internet of Things og cloud er med til at stimulere forretningens appetit på mere af alt det nye.
Problemet er blot ofte, at pengene ikke følger med. Den moderne CIO skal levere mere med de samme midler.
De mest fremsynede CIO'er finder penge til udvikling ved løbende at skære omkostningerne på basen: På de faste (og undertiden stigende) omkostninger til drift og vedligehold.
Lad os se, hvor pengene er skjult.
Optimering af intern drift
Markedsprisen på basal drift er faldet over 10 procent om året de sidste fem år.
I den samme periode er det lykkedes for virksomheder med store interne driftsafdelinger at følge med markedet ved at bruge samme teknologier og strømline interne processer.
Hvornår har du sidst haft et internt optimeringsprogram? Husk, at denne type projekter er som at ansætte parkeringsvagter i indre by: De tjener deres egen løn ind mange gange.
Optimeringsområder, du skal være særligt opmærksom på, er procesmodenhed, virtualisering, konsolidering, eliminering af unødige fysiske servere, optimering af storage, standardisering af det distribuerede område (pc, smartphone, tablet, print).
... eller outsourcing?
Alternativt kan du overveje, om det er tid til at outsource områder, der ikke længere er strategiske at have internt.
Hvis du har tjekket markedet for to år siden, kan det være tid at checke det igen. Priserne er som sagt faldet en del.
Kan markedet levere en besparelse i forhold til din baseline? Kan markedet levere bedre kvalitet til samme pris?
Moderne aftaleformer indeholder prisreguleringsmekanismer der sikrer, at du får gavn af faldende enhedspriser i markedet.
I dag er det langt mere udbredt at outsource en del af teknologistakken - eksempelvis outsource basal datacenterdrift (server, storage), mens mere forretningskritiske opgaver som applikationsdrift og helpdesk holdes internt.
Det er desuden en god idé at se på besparelsesmulighederne ved at kombinere traditionel outsourcing med cloud- eller hybrid-cloud-alternativer.
Du skal i øvrigt være opmærksom på, at områder som pc-drift og netværksdrift er modnet kolossalt i løbet af de sidste to-tre år. Hvis du ikke har tjekket markedet for disse ydelser, er det måske tiden nu.
Konstant genforhandling
Der er meget stor forskel på, hvor tit virksomheder genforhandler deres aftaler.
Mange lader aftaler løbe år efter år uden at foretage andet end mindre justeringer, mens andre har en praksis med løbende markedsprøvning og konstant justering af aftaler i forhold til aktuelle behov og markedsvilkår.
Den sidste kategori betaler betydeligt mindre for deres it-services, og de er generelt mere tilfredse, fordi aftalerne passer til de aktuelle behov.
Når man opgør timeforbruget på denne praksis (og den kræver ressourcer - tag ikke fejl af det), må man konstatere, at vi igen taler om parkeringsvagter i indre by.
Man kan undre sig over, at der er virksomheder, som har råd til at lade være!
Stram aftalestyring
Sørg for at udnytte alle elementer i dine aftaler.
"Contract Management" hedder det på engelsk, og denne disciplin kræver implementering af processer, governance OG værktøjer.
Contract Management koblet med stram fakturakontrol giver typisk fem procent i reduktioner på den flade hånd i større it-organisationer.
Historien er fuld af innovative og visionære it-chefer, der løb tør for penge, før de nåede det digitale Nirvana.
Vi vil alle helst beskæftige os med det spændende og nye - det var derfor, vi blev tiltrukket af it i første omgang.
Som CIO må du dog allokere mindst 30 procent af din tid på at få optimeret basis.
Det er ikke nok at tro, at denne optimering kommer af sig selv. Den kræver ledelsesmæssig fokus og opfølgning.
Til gengæld vil jeg godt love dig, at pengene er der.