Hvis nogen skulle være i tvivl: iPhone 6 er en gigantsucces for Apple.
I det seneste kvartal solgte den californiske virksomhed intet mindre end 74,5 millioner iPhones. Det største tal nogensinde, og et tal der er 46 procent større end i samme kvartal sidste år.
Apples administrerende direktør, Tim Cook, oplyste i forbindelse med regnskabsaflæggelsen sent tirsdag aften, at det svarer til, at der blev solgt 34.000 iPhones hver time i døgnet i hele kvartalet.
Rekord-regnskab
Det massive iPhone-salg er 'driveren' bag et regulært rekord-kvartal, hvor Apple leverede en omsætning på 74,6 milliarder dollar og et overskud på 18 milliarder dollar. Svarende til henholdsvis 491 milliarder kroner og 118 milliarder kroner med den aktuelle dollarkurs.
Tjekker man Wikipedia kan man se, at der ikke findes nogen virksomhed i verden, der nogensinde har leveret så stort et overskud i et enkelt kvartal.
Det kan være svært at forholde sig til så store tal, men til sammenligning kan det nævnes, at Apple alene i dette kvartal omsatte for mere end Google omsatte for i hele 2014.
Overrasker analytikere
Det var ventet, at Apple ville præsentere et rekordregnskab med iPhone-salgstal, der var endnu højere end i samme kvartal sidste år, hvor Apple ligeledes satte rekord med et salg på 51 millioner solgte iPhones.
Men analytikerne havde ifølge blandt andet nyhedsbureauet Bloomberg forventet et salg på omkring 65 millioner iPhones.
Dermed tyder alt på, at Apple traf den rette beslutning, da virksomheden med de seneste iPhone-modeller valgte at øge telefonernes skærmstørrelse til 4,7 tommer og 5,5 tommer.
Tidligere har Apple ellers sværget til relativt små skærme 3,5 tommer og 4 tommer på sine telefoner, mens konkurrenterne i årevis har solgt telefoner med væsentligt større skærme.
Fremgang i Kina
Telefoner med store skærme har især været populære på de asiatiske markeder, og netop i Kina ser Apple ud til at have fået et gennembrud med iPhone 6 og iPhone 6 Plus.
Her steg Apples omsætning med 70 procent sammenlignet med samme kvartal sidste år.
Dermed står det nu også mere klart end nogensinde før, at Apple med iPhonen har et helt unikt produkt på hånden, der står for næsten 70 procent af Apples omsætning.
Men det afslører samtidig også Apples sårbarhed. For virksomhedens succes nærmest står og falder med et enkelt produkt. Apple har ganske enkelt ikke råd til fejltagelser, når det gælder iPhonen.
Trængt iPad - Mac i fremgang
Også Mac'en har oplevet stigende salgstal. Der blev solgt 5,5 millioner Mac-computere i kvartalet, hvilket er 15 procent mere end i samme kvartal sidste år.
Til gengæld oplever Apple et faldende antal solgte iPads. IPad-salget faldt 18 procent fra 26 millioner i sidste års kvartal til 21,4 millioner solgte iPads i dette kvartal. En tendens som vi nu har set gennem flere kvartalsregnskaber.
I går var det præcis fem år siden, at Steve Jobs løftede sløret for iPaden og dermed en helt ny produktkategori, der skulle udfylde en ledig plads mellem på den ene side iPhonen og på den anden side Mac'en.
Men iPad-salget ser ud til at være ramt af, at den plads er blevet stadig med træng i takt med at Apples bærbare computere er blevet mere kompakte og iPhonens skærm er blevet større.
En plads der i øvrigt kan vise sig at blive endnu mere træng, hvis Apple som ventet er på trapperne med en ny og endnu mere kompakt Macbook Air.
Læs også:
iPhone 6-effekten: iOS vinder frem - Android går tilbage
Tre ugers test af iPhone 6 Plus: Kæmpestor, dyr, besværlig og herlig