Artikel top billede

Tre fejl Microsoft begik ved det store cloud-nedbrud

ComputerViews: Microsoft får på puklen på de sociale medier efter det flere timer lange Azure-nedbrud. Og Microsoft har da også gjort tre ting forkert.

ComputerViews: Microsofts Azure-platform har i det seneste døgn været ramt af et omfattende nedbrud, der varede i flere timer og gav (og fortsat giver) betydelige problemer for kunderne.

Microsofts oppetider på cloud-løsningerne er formentlig højere end ved de fleste lokalt hostede it-løsninger, men når en global cloud-platform som Azure brager ned, gør det ondt hos rigtig mange kunder - også selvom det i det store billede måske kun er et kort øjeblik. 

Det er en af årsagerne til, at Microsoft lige nu får på puklen på de sociale medier.

Men selskabet har samtidig fejlet på tre fronter ved dette Azure-nedbrud.

1) Nedbruddet greb om sig

Der er tale om et nedbrud, der rammer meget bredt; en stribe forskellige teknologier og løsninger brager ned, og det sker på tværs af forskellige regioner og lande.

Microsoft formåede dermed ikke at afgrænse nedbruddet. Det er på det tekniske plan et klart problem. 

Gartners top-rådgiver på cloud-området, Lydia Leong, bemærker i en kommentar på Twitter:

"Microsofts katastrofalt manglende evne til at holde Azure-nedbrud inden for en enkelt region er et kæmpe rødt flag for de virksomheder, der overvejer Azure."

2) Alt for selvsikre meldinger

Det blev alt for hurtigt meddelt på Microsofts status-side for Azure, at problemerne var løst.

"All good! Everything is running great," stod der, da danske kunder mødte ind på arbejde onsdag morgen.

Det er muligt, at problemerne var løst i Microsofts datacentre (og meget tyder faktisk på, at de ikke helt var løst), men hvis kunderne stadig kæmper med efterdønningerne, er det både farligt og grænsende til det arrogante at skrive, at alt kører fantastisk.

Det er i hvert fald den opfattelse, kunderne har flere steder på de sociale medier - og hvem er det nu, der "altid har ret"?

3) Ingen undskyldning endnu 

Her onsdag eftermiddag - adskillige timer efter at Azure-nedbruddet fandt sted (og selvom alt ifølge Microsoft hele onsdagen har kørt fantastisk) mangler vi stadig en form for beklagelse eller undskyldning til de kunder, der har haft og fortsat har problemer på grund af Azure.

Det er muligt, at Microsoft endnu ikke kender årsagerne til nedbruddet eller det præcise omfang - men derfor kan selskabet jo godt beklage, at nogle kunder har oplevet problemer.

I stedet bærer den seneste pressemeddelelse fra Microsoft overskriften: "Real Madrid C.F. and Microsoft join forces to accelerate the digital transformation of the club."

Det skal retfærdigvis siges, at Microsoft opdaterer driftstatus-siden løbende, som det også kan forventes, men ordet "sorry" er noget svært at få øje på i informations-strømmen.

Læs også:

Microsofts cloud-løsning brager ned: Sådan rammer det kunderne

Her er Twitter-stemingen: 




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Fremtidens digitale kraftværk: Tag styringen med dit ERP-system

I dag ligger moderne ERP-platforme i skyen og opdateres adskillige gange årligt. Samtidig får man nærmest pr. automatik adgang til en omfattende portefølje af integrationer, add-ons, 3. partsmoduler, BI og avancerede funktioner til AI/ML-understøttelse af forretningsprocesser. På denne dag går vi derfor i dybden med, hvad det betyder for din virksomhed. Uanset om I har migreret til en cloudbaseret platform eller planlægger at gøre det indenfor en overskuelig fremtid.

13. november 2024 | Læs mere


Fremtidens digitale kraftværk: Tag styringen med dit ERP-system

I dag ligger moderne ERP-platforme i skyen og opdateres adskillige gange årligt. Samtidig får man nærmest pr. automatik adgang til en omfattende portefølje af integrationer, add-ons, 3. partsmoduler, BI og avancerede funktioner til AI/ML-understøttelse af forretningsprocesser. På denne dag går vi derfor i dybden med, hvad det betyder for din virksomhed. Uanset om I har migreret til en cloudbaseret platform eller planlægger at gøre det indenfor en overskuelig fremtid.

21. november 2024 | Læs mere


Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere