Mangel på kvalificerede it-udviklere har fået det nordjyske it-firma Wexo til at tilbyde gratis undervisning i webshop-design til en gruppe studerende på datamatikeruddannelsen på Professionshøjskolen i Aalborg (UCN).
Siden sommerferien har Wexo hver torsdag eftermiddag stillet en underviser til rådighed for de studerende, som på den måde får chancen for at grave sig ned i webshop-platformen Magento - en af de mest udbredte værktøjer til design af online-butikker.
Undervisningen, der er gratis for både de studerende og UCN, er kommet i stand efter at Wexos direktør Tommy Frøkjær i juli var på to dages besøg som gæsteunderviser på skolen, hvor han fortalte om e-handel, hosting og salgsoptimering.
Efter den optræden blev Tommy Frøkjær spurgt, om han ville lære mere fra sig.
"En af de studerende spurgte, hvordan han kunne lære mere om Magento, og et par dage senere ringede han så og fortalte, at de var en gruppe på 22 studerende, som gerne ville have os til at komme og fortælle, hvordan platformen fungerer, og hvordan man udvikler til den," fortæller Tommy Frøkjær.
Der er rift om pladserne
Der er ingen mødepligt til den workshop-baserede undervisning, men indtil videre har der været rift om pladserne, fortæller Tommy Frøkjær.
Han regner med, at ordningen fortsætter indtil de studerende skal i praktik om halvandet år.
"Så længe der er interesse hos de studerende, stiller vi op en gang om ugen," siger han.
Kontakten mellem Wexo og de studerende er ikke i første omgang rettet mod at rekruttere de unge talenter.
Men Tommy Frøkjær har dog allerede spottet et par talenter, som han kan se som fremtidige medarbejdere i sin virksomhed.
"Jeg håber da, at der er nogen af dem, som vil søge ind hos os, når de engang er færdige. Men 22 er nok lige i overkanten, men jeg har selv brug for fire her og nu, og jeg ved at jeg kan afsætte otte andre til mine kolleger i branchen," siger Tommy Frøkjær.
Han nævner den lokale nordjyske virksomhed datamarked.dk, der har måttet udlicitere dele af deres udviklingsarbejde til Hviderusland, selvom lønbesparelsen er "minimal", som han udtrykker det.
Kortere afstand til den virkelig verden
Men han ser først og fremmest den gratis undervisning som et led i at gøre afstanden mellem uddannelser og erhvervsliv kortere.
Meningen med den gratis undervisning er dog ikke at overtage skolens rolle som underviser, understreger han.
"På skolen bliver de studerende præsenteret for mange forskellige muligheder, men det er op til dem selv at grave sig dybere ned i enkelte emner. På den her måde kommer vi i kontakt med nogen, der er interesseret i det samme, som vi brænder for."
"Som det er nu, er der for få uddannede udviklere til at løse opgaverne i branchen, og vi må selv være med til at uddanne den nye generation af udviklere," siger Tommy Frøkjær.
"Vi kommer med en praktisk viden og kan gå i dybden med et specifikt emne, hvilket er svært at nå i den almindelige undervisning. Formålet er at klæde de studerende så godt på som muligt, da vi ved, at der i dag er mangel på dygtige udviklere, som også har kendskab til e-commerce. Derudover giver det os en mulighed for senere at rekruttere blandt de mest lærenemme," siger Tommy Frøkjær.
På Professionshøjskolen i Aalborg glæder praktikkoordinator Poul Andersen sig over at de studerende selv sammen med Wexo har fået det nye initiativ op og stå. det passer fint med skolens egen indsats for at bane vejen for job til de studerende, når de er færdige med deres uddannelse.
"Flere af deltagerne har allerede fået studiejob, fordi de nu kan henvise direkte til, at de har praktisk erfaring med den her udviklingsplatform, og jeg har også på fornemmelsen at flere af de studerende vil bruge det her til at komme i arbejde, når de en gang er færdiguddannede," siger Poul Andersen.