TDC tvunget til at smide pris-bombe: Kæmper om erhvervskunderne

Konkurrencen om erhvervskunderne på det danske telemarked er så hård, at TDC er nødt til at gøre noget ekstraordinært. Her er vurderingen af selskabets satsning på ubegrænset mobil-tale i 31 lande.

Artikel top billede

Det er et udtryk for, at konkurrencen om erhvervskunderne i Danmark er benhård, når TDC lancerer ubegrænset mobil-tale og sms i 31 lande for 249 kroner

Normalt ser man ikke telegiganten komme med den slags prismæssige slagtilbud, og faktisk har TDC Erhverv for nylig afvist at ville starte en priskrig.

Når det nu alligevel er det, selskabet nu gør, er der en god grund til det, lyder det fra aktieanalytiker Morten Imsgard fra Sydbank, der blandt andet følger TDC's regnskaber tæt.

"TDC kæmper med at fastholde kunder. Konkurrencen, som har været benhård i privatmarkedet, er desværre for TDC smittet af på erhvervsmarkedet - og ikke mindst hos små og mellemstore virksomheder," siger han til Computerworld.

"Kampen om de mindre erhvervskunder er rigtig hård i øjeblikket, og der passer sådan et tiltag som det her perfekt ind. De er tvunget til at gøre et eller andet for at stoppe tabet af erhvervskunder."

Hvordan vil du beskrive TDC Erhverv i den store TDC-forretning?

"Det er en afgørende brik i hele TDC-forretningen. Erhvervsmarkedet er generelt mere lukrativt at være på. Det er en nøgleaktivitet for TDC."

"De har været under pres og har tabt kunder. Både små virksomheder og - som vi så i deres seneste regnskab - flere store kontrakter. "

"Det er et område, hvor TDC har været ude og sige, at man ikke er tilfreds med udviklingen, og man forsøger med nogle tiltag at dæmme op for den udvikling."

Data-forbruget kan stadig løbe løbsk

Morten Imsgard fra Sydbank vurderer TDC's nye tilbud således:

"Det her er et rigtig godt eksempel på, hvordan man kan henvende sig til den mindre virksomhed ved at give dem en fuldstændig transparent omkostningsstruktur."

"Man skal så vel at mærke huske på, at data ikke er en del af det her," tilføjer han - med henvisning til, at det er dataforbruget i udlandet, der kan føre til de helt høje regninger, når virksomhedens medarbejdere er udenlands.

Ikke desto mindre mener aktieanalytikeren, at TDC's fri-tale-satsning vil påvirke markedet.

Hvad gør konkurrenterne nu?

Hvad betyder det her for de tre andre store teleselskaber?

"De er nødt til at gøre et eller andet, som jeg ser det - om de så skal kopiere det her koncept eller lancere noget tilsvarende, vil tiden vise."

"Tilbuddet her er nok så stærkt, at det kan være med til at trække erhvervskunder i TDC's retning, og det er de andre selvfølgelig ikke interesseret i."

Morten Imsgard tilføjer, at TDC normalt ikke er det selskab, der først hopper med på et nyt prisdyk, så derfor er det nye tilbud også bemærkselsesværdigt.  

"Normalt ser man først TDC reagere lidt senere, men det her er et udtryk for, at selskabet er presset og også godt ved, at det her i sidste ende er et marked, der højst sandsynlig bliver reguleret ind af nogle EU-direktiver."

"I stedet for at man bløder kunder til konkurrenterne, indtil den regulering kommer på plads, er det måske bedre at være proaktiv og søsætte nogle tiltag, der reelt set gør, at TDC kan fastholde og måske endda styrke tilstedeværelsen hos de mindre virksomheder," lyder vurderingen fra Morten Imsgard, Sydbank.

Det er ikke kun på erhvervsmarkedet, at konkurrencen om telekunderne er hård. Det danske telemarked er i det hele taget præget af en intens konkurrence.

Det vurderes, at der på sigt ikke vil være plads til både TDC, Telia, Telenor og 3 i Danmark. I stedet må et af selskaberne lade sig opsluge af et andet. Læs mere om det her.  

Læs også:

TDC smider pris-bombe: Ubegrænset mobiltelefoni i 31 lande

TDC, Telia, Telenor og 3: Nu er de fire-men snart kun tre

Læses lige nu

    Event: Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Sikkerhed | Aarhus C

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    22. januar 2026 | Gratis deltagelse

    Netcompany A/S

    Test Consultant

    Københavnsområdet

    KMD A/S

    SAP Solution Specialist

    Nordjylland

    Capgemini Danmark A/S

    Open Application (Denmark)

    Midtjylland

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job