Hvis ikke du passer på, risikerer du som CIO inden for de kommende år at blive mødt med store regninger fra software-leverandørerne for virksomhedens brug af mobil software.
Sådan lyder det fra analysehuset Forrester, der peger på, at netop software-licenser til mobil-brugere juridisk i dag er et gråt område uden klar præcedens og med stor risiko for fri fortolkning.
Ifølge analysehuset forventer mange software-selskaber stigende omsætning.
Men virkeligheden er, at deres kunder - virksomhederne - i mange tilfælde er i gang med at skære ned for deres it-vedligeholdelses-budgetter samtidig med, at de står overfor krav om forbedringer inden for kunde-service - blandt andet på mobilområdet.
Det har fået softwareselskaberne til at rette blikket mod mobil-området, der fortsat er et område i rivende udvikling, og her forsøge at få en bid af licens-kagen.
Ifølge Forrester er det nemlig i mange tilfælde uklart, hvad en bruger-licens egentlig dækker på mobilområdet.
Uklare grænser
Et eksempel:
En SAP-kunde har af egen drift og for egne penge udviklet en mobil-applikation, som virksomhedens sælgere kan bruge 'i marken.'
Mobil-applikationen integrerer med backend-systemet fra SAP, hvorfra det sender informationer og kunde-informationer ud til sælgerens mobil.
Her vil SAP efter alt at dømme hævde, at virksomheden skal købe slutbruger-licens til alle mobilbrugerne, da de anvender SAP-systemet, mens virksomheden kan hævde, at sælgerne alene anvender den hjemme-byggede mobil-applikation.
"Det ender ofte med en forhandling," siger Forrester-analytiker Duncan Jones, der peger på, at virksomhederne som det mindste bør forsøge at ændre prismodellen til at være baseret på roller og ikke antal brugere.
Læs mere om software-licenser:
Oracle: Her er den reelle grund til at licens-audits kan ramme så tungt
Tre simple råd: Sådan sparer du kassen på dummebøder til licens-politiet
Fortrolig rapport: Sådan tjekkes dine licenser under licens-audit
Danskere blæser til kamp mod licens-audits: Sådan får vi prisen ned