Onlinesalg, supermarkeder og store butikskæder som Computercity, Fona, Elgiganten og Expert har de sidste 10-15 år gjort livet surt for de lokalt baserede it-forhandlere.
Men trods den skarpe konkurrence er der stadig plads til de lokale spillere, hvis de vel at mærke forstår at tilpasse deres forretning til de nye spilleregler på markedet.
Sådan lyder budskabet fra direktør Peder Hvejsel fra it-butikskæden CBC.
"Der er stadig lokale it-forretninger i langt de fleste provinsbyer. Men det er kendetegnende, at langt de fleste af de lokale butikker, der er tilbage, samtidig er medlem hos os i CBC. Det er der måske en sammenhæng i. De, der har valgt at stå sammen, udveksle erfaringer og lære af hinanden - det er dem, der har været i stand til at klare sig," siger Peder Hvejsel.
60 medlemsvirksomheder
Det er da også et faktum, at CBC-kæden trods sin måske knap så skarpe profil, er landets største it-kæde, hvis man måler på antallet af forretninger.
Lige nu har CBC omkring 60 medlemsvirksomheder, hvoraf to tredjedele ligger vest for Storebælt.
Peder Hvejsel fortæller, at de 60 medlemsvirksomhederne tilsammen genererer en årlig omsætning på cirka 850 millioner kroner.
Salget er fordelt med omkring 60 procent til erhvervskunder og resten til private forbrugere.
Peder Hvejsel erkender dog, at salget til de private kunder gennem mange år har været under stigende pres.
Men det betyder ikke, at den lokalt forankrede forhandler er på vej ud, mener han.
"Det er klart, at privatdelen er for nedadgående. Men jeg tror stadig, at der vil være et privat marked i ganske mange år. Vores kundesegment på privatmarkedet hedder +40 år med en stigende andel af kunder, jo højere vi kommer op aldersmæssigt," lyder det fra CBC-direktøren.
"Det er folk, der gerne vil handle i en forretning, se hvad det er, de køber og som efterspørger en god betjening. Man kan så spørge, om den type forretning eksisterer om 20 år? Det tror jeg ikke på. Så enten har man udviklet sin forretning, eller også er man der bare ikke længere. Men sådan er der jo så mange brancher, der har forandret sig," siger Peder Hvejsel.
Læs også:
Få historien: It-butikkernes vilde rutsjetur
Dette skal man kunne for at overleve
Peder Hvejsel peger på, at der allerede er nogle CBC-forhandlere, der helt har droppet salget til privatkunder, mens andre kombinerer erhvervsforretningen med en traditionel it-butik.
"Vi har dem, der driver rent erhvervssalg. De har typisk også en opsøgende salgsorganisation. Så har vi de, hvor det er den fysiske butik, der skaber kontakten til erhvervskunderne, men ikke som sådan har opsøgende salg."
Peder Hvejsel peger på tre discipliner, som den lokale it-butik skal mestre, for at klare sig i konkurrencen.
"Man skal kunne reparere computere. Det er en vigtig forretning i sig selv, men derudover er det også noget, der gør, at kunderne overhovedet kommer ind i vores butikker," siger han.
"Der er ikke mange kunder, der tør skrue låget af og selv begynde at skifte harddisken i en notebook. Så en privatperson, der vil have sin computer repareret eller opgraderet i stedet for at købe en ny, har stort det ingen andre steder at gå hen end til en CBC-forhandler. Der er måske nogle enkelte repair-shops hist og her. Og de store kæder har kun garantireparationer," siger Peder Hvejsel.
God produktviden
"Så skal man have god gammeldags produktviden. Hvis man skal kunne konkurrere med de store forretninger, der har det store udbud, skal man levere rådgivning og kunne stille kunden det helt banale spørgsmål: Hvad skal du bruge den til?"
"Så tror jeg også, det betyder meget, at man er til stede i lokalområdet. Vi har i mange år ikke været til stede i de største byer, fordi loyaliteten hos kunderne er større i de små provinsbyer. Men du finder normalt ikke en CBC-forhandler på gågaden. Det er meget typisk. Du kan køre lige til butikken og huslejen er ikke så høj," siger Peder Hvejsel.
Han frygter i øvrigt ikke, at de store konkurrenter pludselig vil begynde at etablere sig massivt i de mindre provinsbyer, som er CBC's kerneland.
Og så er de store kæder ivrigt optaget af at bekrige hinanden i de større byer.
"Jeg har svært ved at se de store kæder få et mere lokalt fodfæste. Men det har da bestemt påvirket os, at Elgiganten har ekspanderet ud i mange af de større byer. De tager deres del af kagen, og så må man jo tilpasse sig. De direkte konkurrenter til dem er kæder som Expert, Fona og andre. Hvordan de vælger strategi er spændende. Expert siger at de vil gøre noget lignende som Elgiganten, og om det lykkes er interessant."
"Der, hvor vi adskiller os fra Fona og Expert, er, at de vælger butikker, som har en A-placering til relativt høje huslejer og et sortiment, som er forbrugerelektronik i bred forstand - med tv-apparater som en væsentlig del af deres omsætning. Men gevinsten ved at sælge tv er jo ikke det, den var engang. Den er jo kommet ned på it-niveau." konstaterer Peder Hvejsel.
Læs også: