Efter Microsofts opkøb af finske Nokias mobil-division har mange kløet sig i nakken og spekuleret på, hvordan mon software-giganten kan dreje opkøbet af en skrantende mobil-kæmpe ind til en succesforretning.
En del af svaret ligger i udviklingslandene, mener research manager Anders Elbak fra it-analysehuset IDC Nordic.
Han peger på, at på smartphone-markedet har Microsoft en voksende markedsandel, der i dag ligger på omkring fire procent, mens Apple "kun" sidder på 13 procent.
"I regioner som Afrika, Østeuropa, Sydamerika og Mellemøsten ligger Windows Phone lige med Apple, og det kan være disse markeder, som er Microsofts store chance med Nokia-købet," vurderer Anders Elbak.
Dumme telefoner forsvinder
Selvom Nokia-brandet forsvinder på smartphone-markedet, har Microsoft også tilkøbt sig store markedsandele på simple mobiltelefoner i en lang række udviklingslande samt ikke mindst i lande som Indien og Kina, hvor der er kæmpepotentiale for vækst.
"Det bliver sværere og sværere at opdrive en feature-phone, og hvis Microsoft kan komme på markedet med billige smartphones i udviklingslande, har selskabet en god mulighed for at kapre yderligere markedsandele," lyder det fra Anders Elbak.
Han tilføjer, at prisen på telefonerne ikke kan stå alene, da det lokale lands infrastruktur i forhold til dækning, data- og roamingpriser også vil få stor indflydelse på, om østeuropæere, afrikanere og sydamerikanere vil kaste sig over billige Microsoft-smartphones.
Er fokus på USA?
Anders Elbaks kollega, IDC senior research manager Melissa Chau, peger på, at henholdsvis Kina og Indien er de største aftagere af Nokias nuværende Lumia-smartphones.
Og med en forventning om, at netop disse to markeder med tilsammen godt 2,5 milliarder mennesker vil være nogle af de største aftagere af smartphones i de kommende år, vil Microsoft også have en solid chance for en god forretning i Østen.
"Asien og Stillehavsområdet bliver nøglemarkeder, som Microsoft bliver nødt til at gå ind på," forklarer hun til The Register.
Hun nævner også, at billige smartphones loadet med Microsofts egne software-produkter kan blive en bro til en lukrativ forretning for Microsoft.
Melissa Chau fremhæver dog, at Microsoft traditionelt set har satset kraftigt på det amerikanske marked, og det er endnu usikkert, hvordan selskabet vil angribe verdensmarkedet.
Samtidig bliver den nuværende mangel på apps i Windows Phone-miljøet også fremdraget som en risiko i Microsofts Nokia-satsning på den helt store verdensscene.
Læs også:
Her er forklaringen: Derfor vil Microsoft overtage Nokia
Galleri: Se Nokias bedste og værste telefoner gennem tiderne