Det er tid til at fejre en milepæl for MovieStarPlanet.
Det danske univers for teens og tweens har netop rundet 100 millioner brugere.
Det massive antal afslører, at hvad der startede som en dansk idé, nu er blevet et internationalt hit.
På filmstjerne-planeten skal brugerne skabe deres egen filmstjerne og sætte gang i avatarens karriere. Der skal indkøbes kulisser og tøj og produceres filmklip, som andre brugere vil se, for det er på den måde, at brugerne optjener valuta i universet. Se videoklip nederst.
MovieStarPlanets officielle målgruppe er de 8-15-årige børn. Men den typiske bruger er pige og mellem 9 og 12 år.
Sådan tjener vi penge
MovieStarPlanet er som udgangspunkt gratis at lege med.
Men enkelte funktioner og virtuelle varer (tøj og lignende) er forbeholdt VIP-brugere. Orker børnene ikke at tjene deres egne "penge", StarCoins, ved at lave film med deres figurer, kan forældre også med rigtige penge købe points til dem.
Den virtuelle verden henter også indtjening i den mere håndgribelige verden. Et partnerskab med Egmont betyder, at der produceres et trykt magasin, som MovieStar-fans kan købe i Norden, Polen og Storbritannien.
Et andet partnerskab består i, at børnene kan købe tøj til sig selv, og oven i hatten får de en digital udgave af tøjet til deres figur i spillet, skriver Bureaubiz.
MovieStarPlanet ligger lige uden for Facebooks målgruppe og er derfor forholdsvist forskånet fra konkurrencen fra Mark Zuckerbergs globale netværk, men det danske online univers vil nu sætte blus under både den tekniske udvikling og de strategiske samarbejder.
Det har taget firmaet fire år at runde 100 millioner registrerede profiler. Cirka halvdelen af brugerne kigger forbi hver måned.
LÆS OGSÅ:
Tjenesten med 250 millioner brugere du aldrig har hørt om
Dansk spilunivers fanger børn fra hele verden fra kælderkontoret