"Når vi begår en fejl, er det ikke bare et snørebånd, der knækker. Det handler i sidste ende om mennesker af kød og blod."
Det er vilkårene, men også motivationen, der holder drivet højt hos Mikael Skov Mikkelsen, administrerende direktør for It, Medico og Telefoni (IMT) i Region Hovedstaden.
"Mit job som offentlig leder er naturligvis til tider øretævernes holdeplads, men det er også et superspændende og givende job, og så bliver man bliver jo holdt oppe på lakridserne af, at der er høje forventninger og stor opmærksomhed på en", siger han.
"Der er et element af Emma Gad i mit job. Det handler om at have respekt for det man laver, behandle folk ordentligt og man skal virkelig bevare ydmygheden. Men samtidig er det enormt interessant og motiverende at være med til at bygge noget, der forhåbentlig kommer til at gavne patienter og sundhedspersonale på hele Sjælland."
IMT er netop ved at sætte de sidste kommaer i det udbudsmateriale, der skal blive til en helt ny sundhedsplatform.
Et it-system, som skal standardisere og centralisere mange af arbejdsgangene på regionens hospitaler, sørge for bedre, flere og mere sammenhængende data om patienter og i det hele taget ruste regionen til fremtidens behandlingsformer og sammenhænge på sigt inddrage patienter og telemedicin.
Helt ny platform
IMT blev etableret i 2012 og har som primær opgave at sikre sammenhængende, standardiseret og driftsstabil it, medico og telefoni på tværs af Region Hovedstadens sundhedssektor.
Udgangspunktet er faglighed, kundenær sammenhængende service og effektivitet med fokus på helheden og stordriftsfordele.
Men det kræver et solidt fodarbejde at få banket små 30 selvstændige it-, medico og telefoni afdelinger sammen til en stor organisation på cirka 650 personer.
Før fusionen havde hvert hospital deres egen it-afdeling samt deres egne medico-teknikere og telefonifolk.
"Vi har virkelig brugt meget tid på at få tømret folk sammen og skabe fælles mål, rammer og retning. Dette er blandt andet sket gennem et stort kulturprojekt. Det har været målet at få fælles standarder for god service og tilgang til arbejdet, men at nå dertil det kræver kompromiser, og det kræver igen, at man snakker om tingene, og det tager tid," fortæller Mikael Skov Mikkelsen.
"Når man fusionerer, er der ofte et stort behov for også at holde fokus på de praktiske ting. Som regel er fusionen betinget af forventninger om, hvad der kan være af stordriftsfordele i form af bedre service, kvalitet eller økonomi. Men for at lykkes med de overordnede mål skal der først være styr på det bagved, hvor der ligger et hav af mindre, men vigtige, ting som eksempelvis kantineordning, eller hvordan man holder møder, som skal være på plads. Man skal så at sige være enige om at været en samlet virksomhed, førend man også bliver det og kan sikre fordelene ved at være det."
Jernet på plads
I IMT har den første tid således handlet om virksomhedens mål og rammer samt fælles standarder for de ansatte, men også for it-infrastrukturen.
"Vores mission handler i høj grad om at samle tingene og gøre dem mere brugervenlige og effektive. Her er standardisering et væsentligt værktøj."
Det beskriver Mikael Skov Mikkelsen med følgende billeder:
"Vi skal forandre os fra en robust, men lettere hostende skolebus med lidt lapper på dækkene til at blive en højtydende terrængående bil, der kan bevæge sig stabilt og hurtigt gennem landskabet."
Han fortæller, at det ikke altid er ligetil at få praksis og teori til at flette sammen i harmoni.
"Et rapportgrundlag er i forbindelse med en fusion vigtig at have for at sikre retning og mening bag fusionen, men beslutningsrapporterne tager eksempelvis sjældent højde for, at dokumentationsgraden i de forskellige fusionerende enheder it-afdelinger ikke er ensartet eller måske endda kan være mangelfuld. Et større praktisk problem, der bare skal løses, uden at det har været fuldt afdækket. Sådanne udfordringer dukker ofte op."
De tunge it-opgaver
Opgaverne for IMT er nogle af de helt tunge inden for den offentlige it. Og spydspidsen er en helt ny platform til sundhedsvæsenet.
Udbudsmaterialet til sundhedsplatformen er ved at være skrevet færdigt, og det forventes klar inden sommerferien.
Projektet skal munde ud i en central it-løsning, der kan anvendes på alle Sjællands hospitaler. En samlet løsning hvor sundhedspersonale kan have én dataplatform. På sigt med mulighed for at patienter kan supplere med informationer - eksempelvis ved at patienter hjemmefra kan udfylde elektroniske spørgeskemaer forud for besøget i ambulatoriet.
Sundhedsplatformen skal selvsagt også understøtte elektronisk kommunikation med praktiserende læger og kommuner, ligesom telemedicin-løsninger bliver en del af den samlede platform. Løsningen skal blandt andet erstatte det såkaldte H-EPJ, der i dag anvendes til blandt andet patientjournalisering.
"Det har været en proces med delmål, hvor leverandørerne har været taget med på råd for, at vi kan få det bedst mulige grundlag for at efterspørge et it-system, som rent faktisk kan leveres. Samtidig har vi en it-historik på godt og ondt. Det betyder, at de ældre EPJ systemer skal holdes i live, indtil alle hospitalerne har taget den nye platform i brug. Vi skal samle nogle eksisterende systemer med et nyt system, der kan udvides i fremtiden."
Udbud på trapperne
Derfor har man også valgt et krav om, at sundhedsplatformen skal være baseret på eksisterende it-systemer, der er i drift andre steder og derved har bevist sin værdi. Det gør man for at undgå de værste børnesygdomme.
"Vi har samlet kernefunktionerne til at understøtte arbejdsgangene på hospitalerne i et udbud, der sammen med en standardisering af infrastrukturen skal give en fleksibel løsning. Men vi kender ikke det endelige resultat endnu - det får vi først en indikation af, når vi vælger leverandør omkring juletid," siger Mikael Skov Mikkelsen.
Han mener desuden, at teknologiens modning vil få stor indflydelse for resultatet.
"Hvis vi var startet med udbuddet for fem år siden, var resultatet naturligvis blevet et andet, men ingen tvivl om, at der er sket meget i de seneste år og at de muligheder, der er i dag, betyder, at leverandørerne i dag kan løse rigtig mange af de opgaver, som vi gerne vil have med i et it-system til sundhedssektoren."
Planen for eksekvering er ikke helt fast, fordi det endelige udbud ikke er afgjort.
Men der forventes en testfase i 2014 og en udrulning mellem 2015 og 2017.
Læs også: