Vandfalds-metoden: En død sild eller en sej overlever?

ComputerViews: Find dog ud af det sammen, lyder mantraet i den agile tankegang. Men så enkelt er det bare ikke altid.

Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

ComputerViews: Den agile model er på mange måder bedre end vandfalds-modellen til komplekse projekter, men historisk har det været en tung omgang at få den accepteret. 

I vandfalds-modellen beslutter en organisation sig som bekendt for at skifte system, hvorefter den formulerer sine krav og ønsker og indhenter tilbud fra forskellige leverandører, der så afleverer en færdig og stort set komplet plan for implementering af produktet, som svar på en kravspecifikation. 

I den agile model formuleres projektet og målene i små bidder i takt med, at projektet skrider frem, og problemerne identificeres og justeres og løses løbende. På den måde tilpasses leverancerne hele tiden til foranderlige udfordringer hos kunden.

Sværdslag og blod, sved og tårer

I dag er it-verdenen for alvor begyndt at få øjnene op for den agile model, som eksempelvis på flere måder fremmes af staten, der for et halvt års tid siden barslede med standardkontrakten K03 - ikke mindst inspireret af it-projekter i det private erhvervsliv. Det kan du læse mere om her.

Men helt nemt er det ikke, og det har krævet sværdslag og kostet blod, sved og tårer at nå så langt.

Det kan være en stor udfordring for en indkøber i en organisation at købe ind efter det agile tankesæt, hvor man ikke køber et produkt, men skal købe ind på en vision - og så sammen med en leverandør gradvist arbejde sig hen mod målet.

Det er et tankesæt, der kan ligge langt fra den traditionelle indkøber i en organisation, der fra begyndelsen - ikke mindst af budgetmæssige årsager - har brug for at være i kontrol over det produkt, som han mener, at organisationen har brug for.

Ellers kan man jo ikke styre prisen. Eller tiden. Eller få placeret det endelige ansvar, hvis det hele skulle køre af sporet.

Det kræver detaljer i massevis at få overblik, og overblik er nødvendigt, hvis man skal føle, at man har indtænkt alle de mulige faldgruber, problemer, potentielle blindgyder og andre ubehageligheder, som et projekt kan løbe ind i.

Historien viser imidlertid, at det er meget svært at tage højde for alting, når det gælder indkøb og implementering af store it-systemer.

Måske er det ret beset faktisk svært at tage højde for noget som helst andet end det mest forudsigelige.

Den store bundvending af hele it-organisationen

Der følger forandringer med

Bedre bliver det ikke, hvis det indkøbte it-system er så stort (og smart), at der følger en bundvending af forandringer i organisationen med, fordi teknologien hele tiden skubber grænserne for det mulige og for effektiviserings-graden.

Problemet har ellers været kendt længe.

Helt tilbage i 1968 blev problemerne med de store, færdigsyede it-manuskripter diskuteret på et møde for en række af datidens it-kyndige, som dengang fandt sted i Tyskland.

"Vi har det med at bruge flere år og investere mange penge i at erkende, at et system, som vi ikke forstod til bunds fra begyndelsen, ikke fungerer som forventet," lød det dengang fra it-mødet. Der altså fandt sted i 1968.

"Det mest risikable inden for softwareudvikling er den model, som alle ser ud til at følge, hvor man specificerer præcist, hvad man skal gøre. Og så gør man det. Her opstår de fleste af vores problemer," lød det på mødet.

Wc-papir og it-systemer

Problemet skal muligvis - i hvert fald historisk - findes i organisationernes indkøbs-kompetencer og evner til at udforme en kravspecifikation, der dokumenterer, hvad virksomhederne rent faktisk får for pengene.

Omvendt er det krævende og stiller krav til indkøberen at satse på en agil model, som kræver et yderst tæt parløb med leverandøren. 

Der har været en tendens til, at indkøbere og budget-ansvarlige i organisationer har sværget til Big Bang-modellen i mange andre sammenhænge. Sådan historisk set.

Når det gælder indkøb af møbler, biler, køkkenruller eller lignende er det da også nemt at få overblik, og indkøbet af produktet er afsluttet, når varen er leveret, og så kan vi komme videre til næste projekt.

Men sådan fungerer det ikke med it-projekter, der i dag i meget stort omfang ofte kræver vedvarende forandringer af organisationen bag, og derfor er tunge og krævende i både omfang og impact.

Men modsat de 'enkle' og 'overskuelige' krav til indkøbs-organisationen, når det gælder vandfalds-metoden, så kræver den agile tilgang en helt anden langsigtet dedikation og et langsigtet nærvær.

Indkøberen skal løbende være med, sætte sig ind i problemerne, forholde sig løbende til udviklingen, have indsigt nok til at styre projektet i den rigtige retning.

Det kræver det af it-chefen - og af it-afdelingen

Mod og viden og strategisk tæft

Han/hun skal have mod og viden og strategisk tæft nok til ikke at købe et færdigt produkt - og ikke engang forsøge på det - men til derimod at købe ind på en vision, der gør, at produktet ikke nødvendigvis har en færdig-implementerings-dato overhovedet.

Derimod skal de kunne tilpasses og justeres løbende i takt med, at behovene, organisationen og teknologien udvikler og ændrer sig.

Det er et drømmescenarie for it-producenterne, hvis indkøberne vil gøre det på denne måde.

Dels vil det gøre det indledende arbejde langt nemmere, dels vil det sikre et tæt, nærmest intimt, forhold til kunderne og lægge bunden for langvarige, stabile kundeforhold.

Men det er ikke nødvendigvis et drømmescenarie for kunderne, der ofte arbejder fra projekt til projekt, og som ikke nødvendigvis er interesserede i it-projekter, der kører i årevis.

Imidlertid er det en udvikling, som er begyndt at se spire i de seneste år - ikke mindst fordi it-cheferne, CIO'erne og it-afdelingerne er blevet meget dygtigere til implementering og strategisk it-tænkning.

Og fordi staten for alvor har fået øjnene op for den agile projektmodel.

Stærkt øget modenhed

Vi ser stærkt øget it-modenhed i landets organisationer og virksomheder, der i stigende omfang erkender, at it ikke er et redskab, men et grundlag, for hele forretningen, og derfor opprioriterer arbejdet og viljen til at satse på it.

Det går med andre ord den rigtige vej. Dybest set er det jo et spørgsmål om tillid mellem leverandør og kunde.

Lad mig høre din mening. Hvad taler for og imod agile projekter? Hvad taler for (og imod) vandfaldsmodellen?

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | Online

    ERP Insights 2025

    Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Se alle vores events inden for it

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

    Birthe Kamstrup

    Norriq Danmark A/S