I kølvandet på debatten om mobilhuller og dårlig dækning har Erhvervsstyrelsen gennemført en stor undersøgelse af mobildækningen i det danske landskab.
For mens nogle stemmer hævder, at mobilhuller skyldes fejl og mangler i mobilnetværkene, mener andre, at årsagen skal findes i mobiltelefonerne.
For at skabe mere klarhed har Erhvervsstyrelsen derfor sendt Teknologisk Institut ud i det danske landskab med to smartphones og to almindelige telefoner i hænderne.
Det drejer sig om en Nokia C2-01, Nokia 1800, iPhone 4S og en Samsung Galaxy SIII.
Mobilen har betydning
Helt konkret har de besøgt 417 udvalgte steder i Danmark, hvorfra der fra de fire telefoner er blevet ringet til de fire mobilnetværk fra TDC, Telia, Telenor og 3.
Resultatet foreligger nu, og mobiltelefonen får en stor del af skylden.
"Målingerne viser, at mobildækningen for udendørs tale generelt er god, men at typen af mobiltelefon har betydning for muligheden for at foretage opkald," udtaler Finn Petersen, vicedirektør i Erhvervsstyrelsen i en pressemeddelelse.
Forskel på fire selskabers net
Selv om rapporten fastslår, at der er forskel på telefonernes kvalitet, slipper mobilnetværkene heller ikke for kritik.
Ud af de 417 steder, var det kun 254 steder muligt at ringe i alle fire mobilnetværk med alle fire mobiltelefoner. 155 steder var det muligt at ringe i alle netværk med mindst en af telefonerne.
Denne telefon klarer sig dårligst
Det får Erhvervstyrelsen til at opfordre borgerne til at overveje hvilket mobilselskab, de bruger.
"Målingerne viser, at der er forskel på dækningen fra de fire mobilselskabers net. Det er derfor muligt, at man ved at skifte til et andet mobilselskab kan opnå dækning der, hvor man bruger mobiltelefonen mest."
"For at kunne undersøge dette før man vælger mobilselskab, er det vigtigt med gode dækningskort fra mobilselskaberne," står der i rapporten.
Men netop på dette punkt er der ikke ligefrem ros til teleselskaberne.
"Mobilselskabernes dækningskort er ikke altid nøjagtige nok og kan være svære at sammenligne. Erhvervsstyrelsen vil i samarbejde med mobilselskaberne undersøge, hvorledes præsentationen af mobildækningen kan forbedres,"
Denne telefon er dårligst
Ifølge undersøgelsen er iPhone 4S den klart dårligste telefon i testen, hvor hver telefon har foretaget 1668 opkald.
"Opgørelsen viser, at iPhone 4S i denne undersøgelse fejlede oftere end de andre telefoner, der var med i testen. De andre tre telefoner har et forholdsvis ens fejlniveau," står der i rapporten, der fortsætter:
"iPhone 4S havde et fejlniveau på ca. 10 procent mod et gennemsnit for de tre andre telefoner på ca. 4 procent."