Birkerød-distributøren EET Europarts har købt distributionsaktiviteterne ud af Odense-virksomheden Kjaerulff1. Det betyder, at EET Europarts går ind på markedet for tilbehør for digitalt tv og dermed kan tilføje mærkevaren Loewe til EET's nye satsning på high-end audio/video-distribution.
Dermed følger opkøbet samme tråd, som da EET Europarts tegnede enedistributionsaftale med B&O i sidste uge.
Koncerndirektør John Thomas er glad for det nye opkøb, som han mener passer godt i EET Europarts ambitioner.
"Vi synes jo, tingene hænger fornuftigt sammen. Der sker en sammensmeltning mellem it- og av-området. Og selv om tilbehør som tv-bokse er et nyt forretningsområde, ligger det nær på den forretning, vi har i dag. Samtidig får vi med brands som Loewe styrket den nye del af forretningen, som vi satser på, der hedder luksusbrands inden for lifestyle electronics. Så opkøbet passer helt perfekt til os," siger John Thomas.
Der et tale om EET's 18. opkøb siden 1998. Helt konkret køber EET Europarts aktiviteterne "Digital" og "Living". Det betyder samtidig, at Kjaerulff1 vil fokusere på koncernens fiberforretning, Icoterra, der laver gateways til fibernetværk og blandt andet leverer til de danske el-selskabers fiberudrulning.
"I EET Europarts har vi fundet en ideel ejer til vores traditionelle distributionsforretning. Det giver os mulighed for at fokusere på vores fiberoptiske division, som har været det vigtige område i vores forretning de sidste tre år," siger Peter Lund, der er koncerndirektør for Kjaerulff1.
- Læs mere: Her er EETs mange opkøb
Ifølge EET Europarts koncerndirektør John Thomas overtager EET mellem 12 og 15 medarbejdere i forbindelse med købet. Det er primært sælgere og produktfolk. EET overtager ikke logistikaktiviteterne, da de tilkøbte områder fremover skal udskibes fra EET Europarts lager i Ballerup.
"Jeg regner med, at de nye aktiviteter kommer til at bidrage med en omsætning på 100 millioner kroner over de næste 12 måneder," siger koncerndirektør John Thomas.
Han fortæller også, at Kjaerulff1 i dag arbejder i Norden og Polen. Det bliver også her, at de nye aktiviteter i første omgang kommer til at hente omsætningen.
"Vi skal også have bredt de nye forretningsområder ud over hele EET Europarts. Men i dag er Norden klart længst fremme med audio/video-området. Men alligevel skulle det ikke overraske mig, hvis de øvrige lande bidrager med en 20-25 millioner i omsætning på området i år," siger John Thomas.
Overtagelsen er sket med virkning fra i dag.
Læs mere: