Søgninger - 'search' - vil udvikle sig markant i de kommende år.
Det mener søgegiganten Google, der om nogen er selskabet, der har sørget for, at 'search' er blevet helt central i stort set alt, der har med internettet at gøre.
"Alle mener, at 'search' er, hvor det skal være. Men sådan er det slet ikke," lyder det fra Patrick Pichette, finansdirektør i Google.
Han siger ifølge Computerworlds amerikanske nyhedsbureau, IDG News Service, at Google fortsat har mange planer i ærmet.
"Søge-teknologierne er stadig i deres barndom, og hos Google ser vi enorme udviklingsmuligheder," siger han.
Viser vejen for fremtiden
Blandt eksempler på nye ideer peger Google på Knowledge Graph og Google Now, som er nyere teknologier, der kan vise vejen for fremtidens søge-teknologier.
Begge disse løsninger bygger på muligheder for stærk personalisering.
Ideen med Knowledge Graph er eksempelvis at fremskaffe skræddersyede søgeresultater, der er sat ind i en bestemt kontekst.
Google Now er en mobil app, der kan give Android-brugere personaliseret information, men de er på farten.
Direkte svar
Patrick Pichette siger, at et af Googles helt store udviklingsmål er at finde nye måder at levere direkte svar på de enkelte brugeres søgninger fremfor som dag blot en lang liste med links til andre websites.
Søger man i dag eksempelvis på 'Afrikas højeste bjerg,' vil Googles søgemaskine levere en lang liste med links over sites, hvor disse ord indgår.
Men Google arbejder på, at denne søgning skal resultere i ordene "Mount Kilimanjaro" i stedet.
Google er voldsomt dominerende på søgemarkedet. Og udviklingen går da heller særlig hurtigt.
"Vi ser det som en kæmpefordel, at så store dele af søgemarkedet fortsat er stort set uudforsket," siger Patrick Pichette.
Læs også:
Søgemaskiner: Her er otte alternativer til Google..