"Vi vil satse voldsomt på at vækste i det kommercielle marked, og så selvfølgelig bibeholde og have en svag vækst i vores consumerforretning," siger Niels Bjørling, der er ny dansk landechef for Acer efter Peter Kristensen, der forlod Acer i sidste uge.
41-årige Niels Bjørling, der kommer fra en stilling, hvor han havde det nordisk ansvar for Acers retail-forretning, fortæller, at planerne for Acer i Danmark allerede blev lagt under Peter Kristensen, og at det i store træk er de planer, han vil føre ud i livet.
Han fortæller, at et af de steder han forventer stort fokus bliver på tablets, hvor han ser gode muligheder for Acer.
"Vi skal fokusere rigtig voldsomt på Windows 8 og Android tablets. Jeg forventer, vi vil får en signifikant markedsandel i løbet af 2013. Hvis vi kigger på den roadmap, vi har nu, så går det rigtig godt og sell-out er rigtig stabil og voldsomt vækstende på tablets, så jeg tror, at markedet kommer til at blive mere fragmenteret i forhold til, hvordan det var sidste år," siger han og fortsætter:
"Hvis vi ser på consumer på pc-siden, så er vi forholdsvis dominerende med en markedsandel på 30 procent. Det er klart, at vi har en del at indhente på tablets, men nu er produkterne - blandt andet Windows 8-produkterne - kommet. Det har vi store forventninger til."
Sådan vil vi satse på erhverv
Niels Bjørling, der har været retailmand gennem de sidste mange år, fortæller dog, at salget til erhverv kommer til at fylde meget hos Acer i Danmark. En satsning, der blevet gearet voldsomt op i slutningen af 2011.
"I 2012 udvidede vi bemandingen både på headcount-siden og på vores forhandlerside. Og vi kommer til at satse yderligere nu i 2013 for at få den vækst, vi skal have på erhvervssiden," siger Niels Bjørling, der erkender, at Acer i Danmark står overfor et længere træk på erhverv end på consumer-området, hvis selskabet skal indfri ambitionerne.
"Det er en anden form for forretning, men vi investerer rigtig meget i det og har store forhåbninger om, at 2013 bliver et ganske fornuftigt år."
Niels Bjørling er ganske klar over, at Acer ikke har været den stærkeste spiller på erhvervsmarkedet.
"Vi kommer fra et forholdsvist lavt udgangspunkt, men den trend vi har set gennem 2012 er en etableringstrend. og vi kommer til at putte yderligere headcounts ind i Danmark for at få mere fart på det kommercielle marked."
Samtidig peger Niels Bjørling også på, at Acer er helt anderledes gearet end tidligere, hvor man løb ind i store problemer, fordi selskabet havde smidt for mange computere ud på markedet.
"Hele forretningsmodellen er vendt fuldstændig i forhold til dengang, hvor vi havde problemer med distributørlagre, der var for store og generelt overlager i markedet. Nu er det en helt andet forretningsmodel vi kører i dag, hvor vi 100 procent baserer vores forretning på sell-out til slutbrugerne," siger han.
I dag har Acer ingen overfyldte lagre i Danmark, hævder Niels Bjørling.
"Vi har en rigtig god turn-around på vores lager i dag. Vi har forholdsvis nye produkter ude på hylderne, og det er selvfølgelig, fordi vi styrer vores lager væsentlig bedre end dengang," konstaterer han.
Læs mere: