Egenudviklede it-løsninger er en dyr sport, som ikke bliver lettere under en økonomisk krise. Den lektie har direktør Mark Pedersen fra Navipartner København lært sig de seneste år, hvor den skrantende samfundsøkonomi og et mat it-marked har sat sig spor i både ambitioner og økonomi hos den københavnske Navision-forhandler.
"Der er flere af vores kolleger, der har det svært, og jeg ser ikke noget rundt om hjørnet, der tyder på, at nu bliver alting bedre. De gode år var unormale, og derfor er krisen ikke noget, der bare skal overstås. Vi må bare vænne os til, at det er sådan, markedet er," siger Mark Pedersen.
Trods det hårde marked kan han glæde sig over, at det er lykkedes at holde de røde tal væk fra bundlinjen.
I det seneste regnskab præsterer Navipartner København således et plus før skat på en god halv million kroner - 660.892 kroner for at være helt præcis - ud fra en omsætning, som ifølge Mark Pedersen ligger omkring de 45 millioner kroner. Det er - omstændighederne taget i betragtning - tilfredsstillende, siger han.
Navipartner København beskæftiger i dag omkring 70 medarbejdere, hvoraf de 30 arbejder i firmaets udviklingsafdeling på Mauritius.
Kerneforretningen er kasseløsninger til detailhandlen, som de seneste år er blevet suppleret med egenudviklede web-løsninger, der sætter kunderne i stand til at integrere salg af eksempelvis gavekort og bytteordninger mellem kundens fysiske butik og en webshop. Som en udløber af den satsning arbejder man også med billetløsninger. Alt i alt har det indtil videre kompenseret for afmatningen på det mere traditionelle Navision-marked.
"Vi er blevet tvunget op i mere komplekse løsninger, men vi er glade for, at vi fik satset på webben i tide til, at vi nu er med på den vogn," siger Mark Pedersen.
Læs mere: