Læs også:
Betaler alt for meget: Staten kan spare 300 mio på sin it-drift
Mange vil føle sig snydt, hvis de betaler 80 kroner for en is, de efterfølgende opdager koster 10 kroner i den lokale kiosk.
Det er faktisk, hvad det offentlige i nogle sammenhænge oplever - bare i forbindelse med it-drift.
En ny analyse fra Digitaliseringsstyrelsen viser nemlig, at der er et besparelsespotentiale på mellem 200 og 300 millioner kroner, hvis staten bliver bedre til at styre it-driftskontrakter.
"Med den nye analyse kan vi se, at samme ydelse kan have vidt forskelligt prisniveau. Det er klart, at det bliver vi nødt til at forholde os til," siger Morten Ellegaard kontorchef hos Digitaliseringsstyrelsen.
Nyt rådgivningscenter
Analysen viser også, at mange it-kontrakter er struktureret på en måde, der gør dem svære at sammenligne. Og han pointerer samtidig, at der i nogle tilfælde kan være en god grund til, at prisen på samme ydelser varierer lidt i pris.
Et af tiltagene vil derfor også være at få gjort kontrakterne mere gennemsigtige i forhold til it-driften, så de bliver nemmere at sammenligne.
De nye initiativer skal koordineres af det nyoprettede rådgivningscenter i Digitaliseringsstyrelsen.
Centeret vil blive placeret i Ministeriernes Projektkontor, der i forvejen er sekretariat for Statens IT-projektråd.
Ene og alene rådgivende
Det vil ikke være centerets opgave at udstikke paragraffer i forbindelse med kontrakterne.
"Det er vigtigt for mig at understrege, at rådgivningscenterets funktion er rådgivende. Det vil stadig være ministeriernes eget ansvar at forhandle og indgå kontrakterne," siger Morten Ellegaard.
Det store besparelsespotentiale skal hentes hjem, ved at implementere nogle af de anbefalinger, analysen er kommet med.
Sådan skal opgaven gribes an
"Vi skal have et meget større fokus på at opnå de rette enhedspriser på de forskellige ydelser, mere transparens og gennemsigtighed af kontrakterne på tværs af ministerierne og en mere koordineret styring fra statens side," fortæller Morten Ellegaard.
Særligt vil man have fokus på best practice både internt og eksternt i ministerierne.
Der skal skabes mere gennemsigtighed og konkurrence
Det er ikke meningen, at it-driften skal adskilles fra selve it-projektet i kontrakten.
Planen er at få mere fokus på område, og få staten til at agere mere ensartet.
"Vi skal blive bedre til at håndtere it-driftsdelen, og rådgivningscenteret er et skridt på vejen. Forhåbentligt vil det medvirke til, at vi får professionaliseret vores indsats på en erfaringsbaseret måde," siger Morten Ellegaard.
Og han er ikke i tvivl om, at opgaven vil blive taget seriøst.
"Myndighederne har taget godt imod it-projektrådet, og dets anbefalinger til at sikre bedre it-projekter. Vi regner med, at myndighederne på samme måde vil tage godt imod dialog og rådgivning på driftsområdet," siger Morten Ellegard og fortsætter:
"Vi håber, at dette initiativ vil føre til, at staten agerer som en mere samlet markedsaktør, og at vi får skabt mere gennemsigtighed og konkurrence på dette område."
Læs også:
Betaler alt for meget: Staten kan spare 300 mio på sin it-drift