F-Secure har i samarbejde med hardwareproducenten ZyXEL kørt et road show i Silkeborg og Kolding og i Hørsholm nord for København. Håbet er, at det kan give lidt ekstra at stille samlet med informationer om både hardware og software.
Efter en stump af filmen "Tilbage til Fremtiden" går døren pludselig op, og filmens skøre doktor Emmett vandrer ind i tre eksemplarer iført høje tindinger, hvidt hår og kittel.
Indslaget fik som forventet lidt liv i forsamlingen, hvorefter Paw Hansen, F-Secures salgschef, fortæller de cirka 20 forhandlere, der er mødt frem i Søhuset i Hørsholm, om F-Secures aktuelle rabatordninger i størrelsesordningen 30-35 procent og spørger tilhørerne, hvad de synes?
"Det er bedre end Microsoft, men ringere end andre sikkerhedsprodukter," lyder en kommentar fra salen.
100 kroners 'incentive'
ZyXEL's Field Account Manager Kim Ejby Lorentzen bruger sin taletid på at berette om kampagner og produkter, og at der eksempelvis er 100 kroner 'incentive' for hver solgt device, og 10 procent rabat gennem distributørerne til alle forhandlere.
Derudover får partnere fem procents 'kick back'. Der er i det hele taget mange rabatordninger hos ZyXEL, som også beretter om forskellige forhandler-værktøjer og nye produkter.
Så er ordet tilbage hos de skøre kittelklædte doktorer hos F-Secure, som fortæller om alle de godbidder, der ligger til forhandlerne på selskabets hjemmeside. Marketingmateriale, præsentationer og F-Secure er også gået i gang med den virale markedsføring med videoklip på YouTube.
Hvad er idéen egentlig?
Endelig vil sikkerhedssoftwareproducenten også gerne blive klogere på, hvordan kunderne gerne vil kommunikere. Skal det være via et nyhedsbrev, Facebook, LinkedIn, F-Secure Denmarks hjemmeside eller hvad?
Om idéen med "ZyXEL Sales Academy & F-Secure Roadshow" fortæller Michael Dahl, skandinavisk direktør for F-Secure:
"Især de små forhandlere er presset på tid og kan lide, at de i stedet for at tage ud til en masse forskellige info-møder her kan få en samlet opdatering."
Han mener, at tiden måske er løbet fra at rejse land og rige rundt og besøge forhandlere i alle størrelser.
"Nu har vi fået testet konceptet, og tilbagemeldingerne har været positive. Næsten 50 forhandlere har deltaget i de to arrangementer i Jylland. Og i Hørsholm er der tilmeldt godt 50 forhandlere," siger Michael Dahl.
Kommentarerne fra de fremmødte forhandlere er positiv. "Det er et godt initiativ med at få forhandlere til at mødes her, hvor der både stiller en software- og en hardwareproducent," lyder konklusionen.