Læs også:
Dette it-firma tjener fedt på at sælge social software
Sådan får dit firma succes med de sociale medier
Social forretningssoftware er ikke længere bare noget, man taler om, det er et indsatsområde i rigtig mange virksomheder og skaber big business for leverandørerne.
Det er ifølge en ny rapport fra Gartner nogle helt bestemte leverandører og løsninger, der fører an på markedet for social forretningssoftware.
I analysefirmaets såkaldte Magic Quadrant illustreres det aktuelle styrkeforhold således:
Microsoft og IBM er blandt de store selskaber, der fremhæves som ledere på markedet, mens også Jive og Salesforce ligger i leder-segmentet.
IBM Connections
IBM har Connections-platform som flagskibet, der spiller sammen med eksempelvis Sametime og Lotus Notes.
"IBM har omfattende ressourcer og vel-udviklede kanaler og fortsætter med at udvide sit økosystem af systemintegratorer og tredjeparts-leverandører for at kunne understøtte sine produkter," skriver Gartner blandt andet om IBM's styrker.
Det fremhæves også, at IBM er med helt fremme, når det gælder nye funktioner i Connections i form af eksempelvis sociale analyse-værktøjer, fildeling og mobile løsninger.
"Men de frigiver kun store opdateringer en gang om året, hvilket godt kan være en ulempe i forhold til konkurrenter, der anvender konstante test/frigivelses-cyklusser, og det kan måske frustrere brugere, der nu og her har forventninger om meget mere."
Gartner peger også på, at selvom Connections er et produkt, der kan bruges i sig selv, så er man ofte nødt til at kigge på andre IBM-produkter også, hvis man vil adressere mere specielle behov.
"Det resulterer i komplekse implementeringer, der kræver omfattende arbejde med installation og tilpasning."
På samme måde har de andre platforme også styrker og svagheder, man bør være opmærksom på som it-chef.
Denne platform fremhæves også
Microsofts Sharepoint er en løsning, som mange danske virksomheder allerede i dag anvender,
"Microsoft er i leder-området på grund af sit meget robuste økosystem og den brede markeds.penetration med Sharepoint Server," forklarer Gartner.
Det er i samspillet med Windows, Office, Exchange og Lync, at Sharepoint for alvor giver mening.
"Når man ser på alle værktøjerne, komponenterne og de forskellige services, der findes i Microsofts Sharepoint-økosystem, og alle funktionerne i grund-produktet, så har Sharepoint det bedste udvalg af muligheder blandt tilbuddene på markedet," skriver Gartner.
Sharepoints svagheder
Også Microsoft og Sharepoint har dog svagheder.
"Det lange tidsrum mellem releases betyder, at det først er i den næste version, at Sharepoint vil være i stand til at levere almindelige ting som aktivitets-strømme, fornuftig mobil-support og en acceptabel bruger-oplevelse," lyder det fra Gartner.
Dansk projekt er en udfordrer
I rapporten finder man også firmaet SuccessFactors, som blev ført til stor succes af danskeren Lars Dalgaard og opkøbt af SAP for omkring 19 milliarder kroner i 2011.
SuccessFactors betegnes af Gartner som en udfordrer på markedet.
"SuccessFactors skal handle forsigtigt og med respekt for at rationalisere SuccessFactors Jam og SAP StreamWork, to komplementerende men også overlappende produkter," lyder det blandt andet fra Gartner.
Læs også: