Computerworld News Service: Rygterne om, at Apple vil annoncere en iPad Mini i næste uge og begynde at levere den nye tablet allerede den efterfølgende uge, bliver nu yderligere bakket op af en ny rapport, der hævder, at Apples komponentleverandører har påbegyndt masseproduktionen af den nye tablet.
En analytiker vurderer dog, Apple er for sent ude i forhold til at gøre sig gældende i markedet for tablets med skærme på syv tommer.
Wall Street Journal hævder, at to kilder har bekræftet, at produktionen af iPad Mini er begyndt.
En analytiker fra Barclays estimerer, at Apple sigter efter at sælge ni til 10 millioner enheder af iPad Mini inden udgangen af året. Apple har ifølge analytiker Kirk Yang fra Barclays sat Hon Hai Precision Industry (Foxconn) og Pegatron til at producere sin iPad Mini.
Hon Hai forventes at levere seks til syv millioner enheder op til julesæsonen, mens Pegatron forventes at levere tre millioner i løbet af fjerde kvartal 2012 - det er færre end tidligere estimater.
Mangler komponenter
Yang vurderer, at produktionen af iPad Mini er blevet forsinket på grund af en mangel på komponenter.
"Til forskel fra Hon Hai Precision Industry har Pegatron ikke erfaring med samling af tablets, hvilket ellers er noget, der har en lang læringskurve," skriver Yang i et notat til investorer.
På trods af denne problemstilling regner Yang med, at Apple vil lancere iPad Mini i oktober.
Han skriver:
"Da de fleste producenter af iPad-komponenter øgede leveringen i september, hvilket vil fortsætte ind i fjerde kvartal, ser vi ingen tegn på udsættelser i tidsplanen, hvilket peger på en produktlancering til tiden i oktober."
En anden analytiker vurderer dog, at selv en lancering i oktober er for sen.
Analytiker Rob Enderle kommenterer til Sci-tech: "Ligegyldigt hvordan man vender og drejer det, så er Apple enten måneder eller næsten et helt år for sent på markedet med den her."
Derfor bliver iPad Mini næppe en succes
Udover vurderingen om at Apple er for sent ude med denne formfaktor, så mener Enderle, at Apple nok får svært ved at konkurrere med de allerede etablerede og billigere modeller.
"Det var i første omgang Kindle Fire, der virkelig fik folk til at få øjnene op for syverne, og herefter kom Nexus 7."
Prisen for iPad Mini vil ifølge rygterne blive 250 dollar, hvilket direkte omregnet bliver i omegnen af 1.500 kroner. Det er mere end andre syvtommers tablets.
"Jeg kan ikke se, hvad Apple kan tilbyde her, og det synes jeg, er et problem," siger han og bemærker:
"De (Apple, red.) er nødt til at fastholde marginerne, så de kan ikke slå dem på pris. Skærmene på både Nexus 7 og Kindle Fire er vældig gode, så her kan de heller ikke rigtigt slå dem."
Et andet problem er, at folk bruger tablets på syv tommer til andre ting, end tablets på 10 tommer såsom iPad bruges til.
Kan Apple levere den form for indhold, som brugerne af syv-tommers tablets ønsker?
"Syv-tommers tablets handler udelukkende om indhold - bøger og film. Til forskel fra 10-tommers klassen af tablets hvor folk forventer at kunne udføre kontoropgaver, så handler syv-tommer tablets kun om underholdning."
Vil det være nok?
Selvom Apple har sin veletablerede App Store samt sin iBookstore, så tvivler Enderle på, at det vil være nok.
"Kindle og Nexus 7 har allerede noget, der minder om killer-apps, hvilket vil gøre det meget svært for Apple at bryde igennem," vurderer han.
Og det er ikke kun Kindle og Nexus, som Apple skal konkurrere med. "Apple kan komme til at kannibalisere på salget af den større iPad med et produkt, der giver en mindre indtægt, og det vil heller ikke være godt for dem. Der er mange måder, det her kan gå galt," siger Enderle.
Spørgsmålet er, om Apple vil prissætte iPad Mini aggressivt nok til at kunne konkurrere med Amazons Kindle HD og Googles Nexus 7, og om selskabet i det tilfælde vil kannibalisere salget af den almindelige iPad. Og hvis den også går ned i pris, vil det så ikke skade Apples avance?
En anden analytiker er dog mindre pessimistisk. Analytiker Christine Wang fra Daiwa Capital Markets vurderer, at en mindre tablet vil kunne hjælpe Apple til at brede sin produktportefølje ud og således forblive konkurrencedygtig i et mere og mere overfyldt marked.
Hun forventer, at Apples iPad Mini vil blive billigere end den almindelige iPad, og at den vil appellere til forbrugere, der synes, at den større iPad er for tung eller for dyr.
"Mange bruger iPad til at spille eller se video, men kan ikke holde den i én hånd," kommenterer Wang til Wall Street Journal.
Oversat af Thomas Bøndergaard