Det lå allerede i kortene. Men nu skal onlinebutikken Proshop for alvor satse i Sverige. Efter at moderkæden Expert er gået konkurs i Sverige, kan Proshop nu sætte rigtig gas på sin svenske satsning.
"Der er også nogle milliarder, der skal fordeles efter at Expert har trukket stikket. Ligesom de andre spillere vil vi se om, vi ikke kan samle nogle af dem op," siger Poul Thyregod, der er chef for den nordiske Expert-koncerns onlineforretning.
Han pointerer, at Sveriges-offensiven er en unik situation for Proshop, efter de blev købt af Expert-kæden
"Det er første gang nogensinde vi får lov til at agere i et land uden at risikere at komme i konflikt med andre aktiviteter i koncernen. Det bliver sjovt at prøve at få frit spil," siger Experts onlinedirektør.
Han fortæller, at Proshop, der fungerer som et selvstændigt forretningsben i Expert-koncernen, allerede har gang i en succesfuld satsning i Sverige.
"Vi har allerede trecifrede vækstrater i Sverige og overperformer i forhold til budgettet. Faktisk har vi lige ansat endnu en svensker på kontoret i Århus, så vi har tre siddende, der kan betjene det svenske marked," siger Poul Thyregod.
Derfor er fundamentet for en bredere svensk satsning også til stede. Det kommer til at ske samtidig med at Proshop bryder et tabu. Af hensyn til Expert-kædens hvidevareforretning, har Proshop hidtil ikke solgt, komfurer, køleskabe og frysere. Men det bliver ændret nu.
"Nu slipper vi håndbremsen på hvidevarer. Derfor kommer vi også til at gå til markedet med mange flere varer," fortæller Poul Thyregod.
Han lægger ikke skjul på, at Proshop i Sverige kan komme til markedsføre sig med en lidt mere aggressiv holdning til markedet, end Proshop gør i Danmark. Og det passer ham fint.
"Det bliver lidt spændende bare at agere på rene markedsmekanismer," konstater han.
Læs mere:
- Derfor gik det galt for Expert
- Han skal redde Expert i Danmark
- Svensk kæmpekollaps: Expert-kæden konkurs
- [b]Proshop bygger til ekspansion[/b]
- [b]Thyregod til tops i Expert-koncernen[/b]