Oslo: Mødelokalet på tredje etage i den 117 meter høje Radisson-bygning, der er placeret midt i Oslos centrum, er fyldt med journalister, der alle kigger op mod de tre mænd fra Ciscos topledelse.
Iført skræddersyet jakkesæt og et ur til vel over de 50.000 kroner er Odd Johnny Winge velforberedt og helt oven på.
"Collaboration is the it-investment of the decade," indleder Odd Johnny Winge, der er senior vice president og general manager for Collaboration Technology Group i Cisco.
Fremtidens digtitale æra
Den ene model efter den anden bliver blæst op på projektoren bag Ciscos ledelse, der taktfast leverer deres punchlines:
"Cisco kommer til være med til at drive den næste digitale æra. Fremtidens arbejdsrum bliver meget mere mobil, social, visuel og virtuel," siger Odd Johnny Winger.
Snorre Kjesbu, vice president og general manager for Cisco Telepresence Systems, overtager scenen og uddyber.
"Mange fra de yngre generationer har aldrig haft en cd i hånden. De har 2.000 venner på Facebook, og mine børn har for eksempel heller aldrig levet i et hjem uden video-teknologi."
"Så det er personer, som vil have en helt anden tilgang til kommunikation, fællesskaber og problemløsning - den trend bliver vi nødt til at understøtte,"
Der bliver brugt næsten seks milliarder kroner på udvikling inden for Ciscos højt prioriterede samarbejds-område.
20 milliarder kroner senere
Mange slides senere går turen mod Ciscos største europæiske udviklings-lab, et par kilometer uden for Oslos centrum.
Centeret var oprindeligt ejet af Tandberg, som Cisco i 2010 erhvervede for op mod 20 milliarder kroner.
Og man må sige, at der er sket meget siden Tandberg for snart 15 år siden etablerede sig med produkter inden for videokonferencer.
Her ses en af de første videokommunikationsenheder fra Tandberg.
Firmaet blev grundlagt i 1933 og var allerede dengang sporet ind på kommunikation. Her var det i form af radioen 'Tommeliten', der var et af de første produkter fra det dengang Norske firma.
Cisco holdt i en årrække fast på Tandberg-logoet, men det er nu så småt ved at være udfaset, og der står nu Cisco på stort set alt.
Sådan ser fremtidens it-investering ud
Sådan ser produkterne ud
Efter endnu en bunke modeller og præsentationer kommer turen til selve det, det hele handler om - fremtidens it-investering.
Flere af Ciscos medarbejdere er stillet op i forskellige lokaler, hvorfra de enten står klar med en demonstration eller en opkoblet videoforbindelse.
Og så går præsentationen igang.
Denne touch-endhed, der monitorerer og styrer videokonferencen, bliver flere gange anvendt og vist frem.
Og folk vil jo have 'touch', bliver der gentagende gange sagt med en klar hentydning til iPadens store succes.
Her ses Ciscos EX90, som fungerer som en specialiseret videokonference-computer med særlig fokus på video- og lydkvalitet.
En økonomisk fordel, der tit bliver fremhævet, er selvfølgelig, hvordan man kan skære ned på rejseomkostninger.
Men Cisco fremhæver også det modsatte, nemlig at man med fordel kan komme mere ud at rejse, fordi man netop har mulighed for at holde en tættere kontakt med for eksempel medarbejderne derhjemme.
Dernæst bliver der med input fra forskellige ingeniører og udviklere, som her er koblet op på henholdsvis en bærbar (venstre) og en iPad (højre) demonstreret, hvordan konferencesystemet fungerer.
Der er nogle forbindelsesproblemer at spore med hensyn til iPaden, som viser en klar kvalitetsforskel i forhold til de mere dedikerede enheder.
Som afslutning på rundvisning i R&D-centreret viser Cisco et dedikeret konferencerum frem, der specielt kan bruges til bestyrelsesmøder og lignende på tværs af landegrænser.
Her styrer kvinden på billedet hele seancen med indgående opkald på kryds og tværs. Hun sidder i Madrid.
Der bliver blandt andet demonstreret en zoom-funktion, som automatisk fokuserer ind på den person, der taler. En smart funktion, men også noget forvirrende, da der på et tidspunkt er flere personer, der taler samtidigt.
Et miks af den fyssiske og digitale verden
Efter flere års svingende finansielle resultater med dramatiske kursfald i Cisco, gik CEO John Chambers sidste år ud og fremlagde målet om at halvere selskabets omkostninger og genetablere selskabets position på enterprise-markedet.
I den forbindelse blev der fremlagt fem områder, som skulle topprioriteres for at genvinde det tabte terræn. Det indebar blandt andet et øget fokus på samarbejds- og videoteknologi.
Tilbage i Oslos centrum gennemgår Odd Johnny Winge endnu en PowerPoint-præsentation. Der står, at i 2015 vil 2/3-dele af verdens mobile datatrafik være video.
Han tilføjer:
"Vi bliver nødt til at ændre og drive vores vision for samarbejde til næste niveau. Fremtiden vil ikke udelukkende blive en digital verden, men være et miks af den fysiske og den digitale verden, der vil ændre den måde, vi samarbejder på."