Læs også:
Fem trin: Sådan får du en stærk mobil-strategi
It-chefer: Mobil-revolution lige så vigtig som internettet
Sådan får du dine kolleger med på mobility-bølgen
22.000 downloads og en månedlig stigende omsætning via samme kanal.
Det er, hvad el-, vvs- og ventilationsgrossisten Solar kan skrive på resultattavlen efter at have lanceret en smartphone-app til både iOS og Android i begyndelsen af 2011.
App'en Solar Mobile er en af ideerne fra projektet E-business Next Generation, som blandt andet skal hjælpe el- og vvs-virksomheder med at blive mere mobile i forbindelse med deres arbejde.
Med andre ord vil app'en i Solars optik medvike til at effektivisere selskabets håndværkerkunder i deres arbejde ude på byggepladserne.
Nem varebestilling
Ved at bruge kameraet på mobiltelefonen til stregkodeskanning får kunderne eksempelvis mulighed for at bestille komponenter uden at skulle finde navn og varenummer på produktet og bladre varekataloget igennem.
Strategien for understøttelse af kundernes mobile enheder var oprindeligt planlagt allerede i 2009/10.
Virksomheden vurderede imidlertid, at penetrationsomkostningerne ville være for høje, fordi udbredelsen af smartphones på det tidspunkt slet ikke var stor nok, og derfor blev projektet parkeret i en længere periode.
Ringe mobilviden
For at tilbyde denne form for service-on-site, ville det netop kræve, at løsningerne skulle kunne afvikles på mobile platforme.
"Det var en stor barriere, at vores egne forskellige medarbejdergrupper ikke var klædt ordentligt på med smartphones, når kunderne i stigende grad var begyndt at benytte smartphones," fortæller Steen Madsen, der er IT Manager, E-business i Solar.
Solar havde dog ikke sat projektet på standby af den grund.
Solar: Derfor kom vi folks eget it-grej i møde
Der blev stadigvæk tænkt i nye baner, når det kommer til de mobile enheder, som stille og roligt begyndte at rulle ind i virksomheden - og ude hos kunderne, hvor mobilerne ofte var erhvervet privat.
Ny politik
Solar redefinerede samtidig sin mobiltelefon-politik for at tilskynde medarbejdere til at erhverve sig en smartphone og blive fortrolige med anvendelsen.
Ifølge Steen Madsen gør man nemlig som virksomhed klogt i at tage fat i emnet omkring Bring Your Own Device (BYOD) i stedet for bare at være imod det.
"Vi vidste godt, at vi skulle lave nogle løsninger, hvor den enkelte medarbejder ude ved vores kunder ville bruge sin private telefon. For de ville nok have vanskeligt ved at overbevise alle mestrene om, at de skulle investere i smartphones til deres medarbejdere," siger Steen Madsen.
BYOD rejser også en hel masse netværks- og sikkerhedsmæssige spørgsmål i virksomhedens infrastruktur- og sikkerhedsafdelinger.
En af de måder, som Solar tager hånd om den udfordring på, er ved at brugerne kan tilgå virksomhedes centrale ERP-systemer via Citrix, som også kan afvikles fra mobile enheder, uden at virksomhedens data ligger fysisk på enheden.
Vanskelig businesscase
Selvom der dagligt flyttes mere omsætning over på de mobile kanaler, ved Solar i dag ikke med 100 procents sikkerhed, om virksomheden har fået ekstra omsætning hjem ved at lave en app, eller om den blot har kannibaliseret markedet.
Businesscasen var primært baseret på, hvor mange brugere Solar kunne få til at bruge app'en, og hvilke aftryk man ville kunne sætte på markedet.
"Businesscasen var i virkeligheden svær at lave, for det var svært at vurdere præcist, hvor mange downloads vi ville kunne forvente, og hvad kunderne ville bruge app'en til," siger Steen Madsen.
Han mener, at der har været en stor interesse for app'en, fordi den lukker et hul ved, at det nu er muligt at lave bestillinger on location i stedet for at notere bestillingen og senere bestille via en pc hjemme på kontoret.
"Vi kan se, at omsætningen, som vi har i virksomheden via vores apps, hele tiden er stigende over et år efter, at vi startede. Det viser, at der var et stort behov for denne type løsninger," siger han.
Læs også:
Fem trin: Sådan får du en stærk mobil-strategi