Telenor genvinder de tabte mobilkunder

Den norskejede telekoncern har fået 34.000 flere mobilkunder i Danmark i løbet af det sidste kvartal. Men fastnetkunderne siver, og indtjeningen per kunde fortsætter med at falde.

Artikel top billede

(Foto: Povl D. Rasmussen)

Læs også: Dansk telekæmpe mister kunder i tusindvis

Vrede telefirmaer: Så hårdt vil TDC-manøvre ramme

På trods af Telenors utilfredshed med den TDC-manøvre, der i maj angiveligt kastede flere tusinde Telenor-fastnetkunder tilbage i armene på TDC, kan Telenor glæde sig over en samlet kundefremgang de seneste måneder.

Det fremgår af Telenors regnskab for andet kvartal.

Telenor mistede dog 21.000 kunder i første kvartal, og det kan derfor synes som det tabte, der nu er vundet tilbage.

Samlet set kom cirka 34.000 nye mobilkunder til i andet kvartal, og det bringer Telenors samlede kundeantal op på lidt over to millioner. Det er især taletidskortene, der er populære, med 25.000 flere kunder, mens cirka 10.000 nye kunder har valgt mobilabonnementer.

"Jeg er meget tilfreds med, at så mange nye kunder vælger Telenor på et tidspunkt, hvor konkurrencen på markedet er så udtalt. Vi klarer os godt i et hårdt marked, og jeg er optimistisk for resten af 2012. Med fortsat fokus på at skabe gode kundeoplevelser samtidig med, at vi effektiviserer driften, står vi stærkt på det danske telemarked," udtaler Telenor Danmarks direktør, Jon Erik Haug, i en pressemeddelelse.

Antallet af fastnetkunder er dog faldet med 16.000, så Telenors samlede antal fastnetkunder nu lyder på 354.000.

"Vores indsats for at konvertere fastnetkunder til mobilkunder går godt i en tid, hvor vi ser, at priserne på fastnettelefoni skrues i vejret," siger Jon Erik Haug.

Indtjeningen per kunde, også kaldet ARPU (average revenue per user red.) fortsætter dog også med at falde og lyder på 146 kroner mod 153 i første kvartal.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S