Danmarks største teleselskab, TDC, oplever tre måneder efter leverandørskiftet til it-kæmpen Tata TCS massive it-problemer, der giver frustrerede medarbejdere og vrede kunder, som ikke kan benytte selvbetjeningsløsningerne og venter forgæves på teknikerbesøg.
Det afslører TDC i en intern artikel, som TDC har bragt på firmaets intranet, hvor tusinder af ansatte kan læse den.
For mange fejl
It-problemerne, der er opstået som følge af overdragelsen af over 400 it-systemer fra CSC til Tata TCS, har tilsyneladende ramt de fleste afkroge af gigantvirksomheden. Men der er ikke blot fejl, der er også mange flere end forventet.
"Jeg beklager meget, at de fleste i TDC i den seneste tid har oplevet langt flere fejl på it-systemerne end normalt. Vi var klar over, at man ikke kan overdrage mere end 400 it-systemer, uden at der ville opstå fejl. Men i øjeblikket oplever vi alt for mange," siger it-direktør Morten Bangsgaard i artiklen.
Samtidig tager det for langt tid for Tata TCS at rette de mange fejl, påpeger it-direktøren. Og det er der en god forklaring på.
"De store fejl bliver samtidig udfordret af længere fejlretningstider, fordi vores nye partner her i indkøringsperioden er ved at lære systemerne at kende i praksis," siger Morten Bangsgaard i artiklen.
Mailsystem nede i timer
Telekæmpen har hidtil ikke ønsket at fortælle meget om, hvordan TDC oplever overgangen til Tata TCS, som fra 1. april overtog it-kontrakter for milliarder af kroner efter at have smidt CSC på porten i en proces hvor mange ansatte har mistet deres job.
Et eklatant nedbrud i virksomhedens mailsystem for nylig valgte TDC dog at kommentere.
Her lød forklaringen fra TDC's presseafdeling, at nedbruddet ikke havde noget at gøre med leverandørskiftet.
Men det havde det måske alligevel. For i den interne artikel på TDC's intranet står der følgende:
"[...] indkøringsperioden er ikke gået ubemærket hen blandt brugerne af systemerne. Mest synligt var det, da de fleste TDC'er næsten en hel arbejdsdag ikke kunne sende og modtage mail på grund af fejl i rettighedsstyringen til Outlook."
It-chefen kan i artiklen ikke fortælle medarbejderne, hvornår problemerne er løst.
"Det er mange og komplekse it-systemer, som vi på kort tid har skullet overdrage fra en leverandør til en anden, men indlæringskurven er heldigvis stejl hos TCS, og jeg håber, vi snart har lagt de værste fejl bag os og får fejlretningstiderne ned igen," siger Morten Bangsgaard i den interne artikel.
Computerworld arbejder på at få en kommentar fra TDC.
Tata TSC har gennem firmaets danske PR-bureau meddelt, at virksomheden ikke kan kommentere sagen på på nuværende tidspunkt på grund af en tavshedsperiode op til frigivelsen af et regnkab senere på ugen.
Læs også:
Mailsystem hos TDC helt i sort i flere timer