Læs også:
Derfor er din it-chef så lunken overfor mobility.
Sådan får du dine kolleger med på mobility-bølgen.
Der findes teknologier, der kan løse udfordringerne med, at virksomhedens data florerer ude på medarbejdernes mobile apparater.
I disse løsninger ligger data nemlig i virksomhedens datacenter.
"Jeg tror, at virtual desktop-løsninger er en del af det, så man indkapsler arbejdssfæren i et sted, hvor man ikke kan flytte det ud," siger Karsten Fogh Hoo-Lanng, der er teknologi-direktør i NNIT.
"Det er én måde at sikre data på. Det giver en anden sikkerhed, men også nogle andre udfordringer," siger han.
De fleste device management-løsninger har en remote wipe-løsning, der kan slette alt på enheden.
Ved alt om enheden
Er din enhed udleveret af din arbejdsgiver, skal du også være parat til, at arbejdsgiveren wiper alt, og at virksomheden må vide, hvad du har liggende på den.
"Der er den logiske adskillelse af data vejen frem, for så kan de i realiteten være ligeglade med, hvad du har liggende på privatdelen af din maskine," forklarer Karsten Fogh Ho-Lanng.
Han tror, at vi langsomt bevæger os hen i retning af den logiske og fysiske adskillelse af data.
Kom det i møde
Ifølge Karsten Fogh Ho-Lanng er den rigtige strategi at komme mobility i møde.
Virksomheden skal undersøge, hvordan den kan finde frem til en langsigtet løsning, der tager højde for de datasikkerhedsmæssige og arbejdsmæssige aspekter af, at medarbejderne bliver mere mobile.
"Det er også det, der er den store og nogle gange lidt uoverskuelige opgave."
"Nu skal vi have ny mobiltelefoner, der kan lidt mere, og vi lige skal være opmærksomme på at få opgraderet styresystemet på deres smartphone på det på det tidspunkt, vi gerne vil have det," siger han.
Her er den nødvendige vej
Enterprise-arkitektur er en væsentlig udfordring som danske virksomheder er begyndt at få øje på.
"Det handler om, hvorvidt vores procesapparat er parat til, at vores medarbejdere og vores kunder nu har en device, der giver nogle nye muligheder og stiller nogle andre forventninger til os."
"Opgaven er til at tage at føle på. Den er stor, og vi er måske strategisk ikke helt parate til at løse opgaven," fortæller Karsten Fogh Ho-Lanng.
Han tror, at det er den strategiproces, man er nødt til at gå igennem.
De overvejelser handler om, hvilke konsekvenser denne arbejdsform får for medarbejdernes arbejdsform og for de systemer, som virksomheden har i dag.
"Det må ikke blive en ny SOA (Service-Oriented Architecture, red.)."
"Det må ikke blive en stor elefant, som er en kæmpestor arkitektur-moderniseringsprojekt. Der skal høstes nogle frugter af det her hen ad vejen," siger han.
Frugterne kan være små apps, der kan løse konkrete behov, for eksempel at give adgang til overvågningsværktøjer på en tablet eller en smartphone.
"Det handler om, hvordan vi kan bruge værktøjerne til at forbedre vores forretningsprocesser ved at udnytte værktøjerne til de ting, som de er rigtig stærke til," forklarer NNIT's teknologidirektør.
Det er for ham vigtigt at finde ud af, hvor en enhed kan skabe enten en konkurrencemæssig fordel for virksomheden.
"Det kan være, fordi tingene kan gøres smartere eller på en anden måde, eller simpelthen kan være med til at udvikle dens produkt eller service i en retning, hvor vi kan noget nyt, end vi kunne før."
"Og så er vi jo netop væk fra den her device-fokuserede tilgang til mobility og ovre i, at det er ligemeget, hvilken enhed jeg har, men det, jeg gør, er, at jeg løser opgaven," vurderer Karsten Fogh Ho-Lanng.
Læs også: