Artikel top billede

Hvor potent er Googles hårdtslående spam-pingvin egentlig?

Penguin-opdateringen skulle sikre flere sider af høj kvalitet i søgeresultater og fjerne "over-optimerede" sider med ren spam-karakter. Men hvor langt er Google egentlig nået i kampen mod web-spam?

Under ti sites blev resultatet, da Thomas Frost på Aminos SEO-forum i forgårs bad læserne indsende adresser på de af deres sites, der var blevet ramt af Googles seneste algoritme-opdatering, Penguin, rettet mod web-spam.

Penguin blev lanceret den 26. april, men stadigt virker det uklart, om opdateringen har haft den ønskede virkning med "belønning af sider af høj kvalitet i søgeresultatet".

Målet med Penguin var ifølge Googles erklæringer op til lanceringen at få ram på "overoptimerede" sider, som lidt for ihærdige SEO-folk plastrer internettet til med - sider, som typisk indeholder masser af links og keywords og diverse søgemaskine-fiflerier, som skal virke lokkende på en søgerobot, men som på et menneske af kød og blod kun virker som spam af værste skuffe.

I stedet for at fylde søgeresultaterne op med ligegyldigt spam-indhold vil Google hellere have rigtige sider med indhold af høj kvalitet. Selskabet har derfor gjort meget ud af at opfordre til, at man holder sig orienteret om Googles kvalitetsregler, når man foretager søgemaskineoptimering.

Men som Thomas Frosts lille undersøgelse kunne tyde på, er det ikke fordi SEO-skabte spam-sider i stort tal er blevet lukket på grund af Penguin.

Mistet trafik

Omvendt er der andre meldinger, der tyder på en klar virking af pingvinens indsats.

SEO-konsulent Henrik Bondtofte fortæller, at han har set markante drops i placeringer over hele verden og naturligvis også i Danmark:

"Jeg har allerede kigget på et par sites, der har mistet store mængder trafik. Umiddelbart er fællesnævneren for disse en meget manipulativ linkprofil. Som bekendt benytter Google links som en popularitetsfaktor -  meget lig en stemme eller anbefaling i det virkelig liv - og netop fordi dette er så vigtig en faktor, er det også her, der bliver "snydt" mest.....Det betyder på ingen måder at man så ikke længere kan påvirke resultaterne. Det er bare blevet lidt sværere, og man skal tænke sig lidt mere om," fortalte han tidligere til ComON.


Men andre indikatorer tyder på, at Google ikke har ændret særlig meget på styrkeforholdet mellem spam-sider og sider med reelt kvalitetsindhold, når det gælder kampen om at ligge øverst i et søgeresultatet.

Viagra er bedst på Bing

Tag for eksempel det gode medicinske produkt viagra, der i mange år har holdt en gigantisk industri af spammere kørende med en stadigt stigende gejst.

Bruger man "viagra" som søgeord, får man ikke ret mange hits, som kunne betegnes som sider med høj kvalitet. Faktisk får man som samtlige søgeresultater på første side bortset fra et enkelt tydeligvis fejlagtigt resultat (modehuset Mads Nørgaard) sider med indhold, som de færreste ville betragte som høj kvalitet, nemlig rendyrkede salgssider,

Først nederst på side to kommer et Wiki-link.

Er viagra-resultatet et udtryk for Googles manglende potens i kampen mod spam?

Måske.

I hvert fald når det gælder viagra er Google mere spamvenlig end konkurrenten Bing, konkluderede sitet SearchEngineLand et par dage efter lanceringen af Penguin. På andre søgninger var Bing mere spamholdig end Google.

ComON vil gerne høre læsernes erfaringer. Brug kommentarfeltet eller giv din stemme i afstemningen herunder.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere