Læs også:
Sådan kan hårdt pressede HP komme tilbage på sporet
Computerworld News Service: Hewlett-Packards topchef, Meg Whitman, har offentliggjort, at selskabet vil øge investeringen i forskning og udvikling.
Innovationen hos HP er ifølge Whitman "i bedste velgående."
Hardwaregiganten, som ejer over 36.000 patenter, brugte i 2011 omkring 18 milliarder kroner på forskning og udvikling. Året før brugte selskabet godt 17 milliarder kroner på området.
"Et af mine mål er at øge investeringen i forskning og udvikling dramatisk i løbet af de kommende år," fortalte Whitman ved konferencen HP Software Universe i London.
"Vi bringer resultaterne af denne forskning på markedet langt hurtigere end tidligere. Vi markedsfører det ikke særlig godt, men innovationen lever i bedste velgående hos HP."
Whitman, der er tidligere topchef hos eBay, tog over efter Leo Apotheker som topchef for HP for omtrent otte måneder siden.
HP har haft en svær tid
I sin præsentation ved konferencen anerkendte hun, at selskabet har haft vanskeligheder på det sidste fra adskillige udskiftninger i toppen til "uro i bestyrelseslokalet."
Det til trods erklærer hun: "Jeg er blevet forelsket i HP."
Herudover gentager hun et løfte givet af Mark Hurd, der er tidligere topchef for HP og nu meddirektør for Oracle, nemlig at HP vil forenkle sin drift og porteføljer for at gøre det lettere for kunderne at gøre forretning med selskabet.
Mere specifikt fortæller Whitman, at HP vil fokusere på tre områder - som hun kalder for "virksomhedens tre satsninger" - navnlig cloud computing, sikkerhed og informationsoptimering.
"Vi er allerede førende inden for cloud," siger hun. "HP-cloud'en er førende inden for private clouds med næsten 600 kunders implementeringer. Vores managed services-forretning til store virksomheder driver næsten 200 private clouds."
HP vil ifølge Whitman også fokusere på at levere sikkerhedsprodukter, der ikke kun overvåger perimeteren "som et sikkerhedskamera," men som også leverer indsigt angående kilden til specifikke trusler.
Herudover anerkender hun, at Autonomy og Vertica, der er de to dataanalysefirmaer, som HP købte sidste år for at udvikle sin forretning inden for såkaldt informationsoptimering, spiller en vigtig rolle i forhold til at hjælpe HP's kunder til at få bedre indsigt fra deres store mængder data.
"Topchefer ønsker at få mere mening ud af disse data og få helt nye indsigter angående deres forretning," siger Whitman.
Oversat af Thomas Bøndergaard.
Læs også: