Typo3, Sitecore eller Umbraco. Du genkender sikkert navnene.
Fælles for dem er, at de er danske Content Management systems (CMS), der i løbet af få er blevet populære i store dele af verden.
Selv om vi kan være stolte af, at udlandet beskriver Danmark som et CMS-land, kan vi langt fra hvile på laurbærrene.
Og hvis man skal være helt ærlig, så er det slet ikke et kvalitetsstempel, at et CMS kommer fra Danmark.
Strammer vi ikke balderne alvorligt i takt med, at CMS-markedet modnes, står der massevis af andre producenter klar til at overtage den status, som vi i øjeblikket nyder.
Det postulat kræver naturligvis en nærmere forklaring og en analyse af, hvordan de danske systemer klarer sig på den internationale scene.
Lad os starte med de positive tendenser.
Ven med Microsoft
Den fjerde januar 2012 satte Ikast-Brande kommune gang i en renovering af kommunens web. Det valgte CMS var dansk.
Et andet eksempel på den nuværende danske CMS-succes er Umbraco, der flittigt anbefales af Microsoft til firmaets kunder, men nu har kodegiganten fra Redmond også taget sin egen medicin.
Microsoft har således netop valgt sin egen SharePoint-løsning fra til fordel for det danskudviklede open source CMS.
Umbraco bruges ikke til hele Microsofts webside, men til den del af firmaets webunivers, der handler om cloud-tjenesten Azure. Azure.com er således bygget på open source, fortæller Peter Colsted, der er ansvarlig for Microsofts Azure i Eiropa, Mellemøsten og Afrika, EMEA.
"Vi har valgt at bruge Umbraco som ramme for azure.com for at vise kunderne, at vores cloud-tjeneste er klar til alle typer systemer," fortæller han.
Eller som Peter Colsted også udtrykker det:
"Det er de danske CMS, der snakkes om, når it-verdenen mødes på konferencer rundt omkring i verden. Det er blandt andet derfor, at vi i har valgt Umbraco til denne show case."
For Umbraco er en virksomheds-case, der viser, at det kan slå Microsofts hjemmeproducerede software naturligvis en succeshistorie.
Men selv om Umbraco kan diske op med endnu en succeshistorie, er der stadig lang vej til dansk verdensherredømme på CMS-markedet.
Læs også:
Stort gennembrud for dansk CMS-darling
Derfor går det så godt for de danske CMS-firmaer.
CMS-markedet: En ung og vild cowboy-branche.
Disse it-systemer driver verdens bedste intranet.
[b]CMS-løsninger kæmper mod gratis alternativer.[/b]