"Body Games" hedder et projekt, hvor børns trang til IT skal bruge til at aktivere børnene på legepladsen. En forskergruppe på Syddansk Universitet står bag projektet, skriver Morgenavisen Jyllands-Posten.
Legepladsen skal gemme informationer om børnenes adfærdsmønstre og reagere, hvis et barn er inaktivt.
Det overordnede formål med projektet er at skabe en legeplads, der kan ændre billedet af, at IT og computerspil er skyld i børn overvægtsproblemer.
De elementer, som børn kender fra computerspil, skal netop bruges til at få børnene til at bevæge sig.
Projektet trækker både på designer og teknologieksperter, samt på kompetencer inden for legepladsopbygning og kunstig intelligens.
Den computerstyrede legeplads skal opbygges på basis af børnenes adfærdsmønstre, indrette sig efter dem og samtidig tilpasse legepladsen til børnenes evner og motorik.
Projektet skal udmønte i en testet og færdig IT-styret egeplads, som skal stå klar til brug ved Danfoss Science Parks åbning 1. januar 2005, skriver Jyllands-Posten.