En alliance af 14 energiselskaber står bag fiberudbyderen Waoo, der i øjeblikket kører en aggressiv markedsføringskampagne.
Selskaberne har rullet fiber forbi mere end 600.000 danske hjem, og op mod 200.000 kunder har efterhånden et produkt hos Waoo.
Men det har været dyrt at nå dertil.
Et estimat fra Danske Markets viser, at det indtil videre har kostet de 14 energiselskaber 9,2 milliarder kroner at grave fiberen ned.
Det svarer til 46.000 kroner per fiberkunde, såfremt Waoo har 200.000 kunder.
Sparsomt resultat
Trods de mange investeringer er resultatet endnu sparsomt, mener aktieanalytiker Poul Ernst Jessen fra Danske Markets.
"Elselskaberne er lykkedes med at få lagt fiber i jorden, men de er endnu ikke lykkedes med at få kunder," siger Poul Ernst Jessen.
Ifølge analytikeren har problemet for elselskaberne været, at de skulle omstille sig.
"Grundlæggende er det et problem, at de kommer fra en monopolitisk verden og træder ind på et marked med fuld konkurrence," siger han om elselskabernes entré i telebranchen.
Elselskaberne etablerede i november 2009 den fælles bredbåndsudbyder Waoo, som sælger tv, telefoni og internet på elselskabernes fibernet, for at sætte gang i kundeoptaget.
Med Waoo har elselskaberne nu en fælles national udbyder af fiberprodukter, og dermed kan de køre fælles landsdækkende reklamekampagner.
Og missionen for Waoo er nu at få danskerne til at bruge det fibernet, som elselskaberne har fået lagt ned, mener Poul Ernst Jessen.
"I første omgang skal et selskab have ledningen ind og hjemmet og få en pengestrøm på den. Henover tid skal de så sælge andre løsninger sammen med fiberen som tv, mobilt bredbånd, en sikkerhedsløsning eller noget andet, så selskabet kan få en større del af kundens forbrug," forklarer analytikeren.
Derfor går det ikke så hurtigt
Inden etableringen af Waoo havde kundeoptaget ikke levet op til elselskabernes forventninger, erkender bestyrelsesformand Kim Frimer fra Waoo.
"Det er en langsigtet investering, som vi laver med fiber, og det er et langt sejt træk," siger han.
Men med etableringen af Waoo er det forløbet bedre, lyder det fra Kim Frimer.
"Vi ville gerne have taget endnu flere kunder, men vi har vækst i et modent marked, og vi har fulgt de planer og den strategi, som vi har lagt for to år siden. Det er vi godt tilfredse med," siger Waoos bestyrelsesformand.
Kim Frimer siger videre, at Waoo er det eneste selskab, der vinder markedsandele på fastnet-bredbånd i øjeblikket.
Overvurderede produkt
Det lave kundeoptag i forhold til de mange investeringer hænger ifølge Poul Ernst Jessen sammen med, at elselskaberne har overvurderet deres fiberprodukt.
De har haft priser, der har ligget over konkurrenternes priser på TDC's telefonnet, kobbernettet, og det flytter ifølge analytikeren ikke kunder.
"Lave priser, så folk kan spare penge, er det eneste, der flytter kunder i telebranchen," siger han.
Med 45.000 fiberkunder er SE, det tidligere Syd Energi, i Sydjylland det energiselskab, der har fået flest fiberkunder. Poul Ernst Jessen peger på, at SE har skilt sig ud i forhold til de andre Waoo-medlemmer ved at sælge fiberproduktet 15/15 megabit - altså 15 megabit per sekund i up- og download.
Som udgangspunkt er den laveste hastighed, som Waoo sælger, en 30/30 megabit-linje.
15/15 megabit-linjen hos SE koster 199 kroner, mens TDC's lavprisselskab Fullrate tager samme pris for en 12/1 megabit-linje.
Netop 15/15-produktet har lokket mange af kunderne til, afslører administrerende direktør Niels Duedahl fra SE.
"Vi genererer en hulens masse salg på det produkt. Det er et rekrutteringsprodukt," siger han.
Tidligere har det ifølge direktøren været topsællerten i SE's bredbåndssortiment, mens kampagneproduktet 30/30 nu sælger bedst.