Microsofts Windows Phone 7-platform har nu mere end et år bag sig, men forbrugerne har stadig ikke taget den til sig.
Analysefirmaet Gartner udsendte tirsdag en oversigt over, hvor godt smartphones solgte i juli, august og september på verdensplan.
Der blev i alt solgt 115 millioner smartphones i de tre måneder, men blot 1,5 procent af dem havde Microsofts styresystem installeret. Det svarer til blot 1,7 millioner solgte enheder.
Microsoft udgav ellers i september sin længe ventede Mango-opdatering af Windows Phone 7.
"Jeg har heller ikke haft kæmpe store forventninger til, at Mango-opdateringen skulle være den store forløsning lige med det samme," siger aktieanalytiker Robert Jakobsen fra Jyske Bank.
Han peger på, at nye telefoner som HTC's Radar og Titan med Mango-versionen først kom i butikkerne i oktober.
Langt op til Android
I årets andet kvartal sad Microsofts platform på 1,6 procent af nysolgte smartphones, mens tallet nu er dalet minimalt til 1,5 procent.
Robert Jakobsen vurderer, at vi først ser målbar fremgang, når Nokia kommer med sine nye smartphones med Windows Phone installeret. Deriblandt topmodellen Lumia 800.
"Nokia kommer med en stor markedsføringsindsats for at få udbredt selskabets egne telefoner, men også for at udbrede kendskabet til Windows Phone," fortæller analytikeren.
Et af tiltagene bliver at uddanne personale i telebutikker, så de får et kendskab til noget andet, og dermed ikke per automatik svarer Android eller iPhone, når kunderne kommer i butikken, påpeger han.
"Folk, der køber smartphones i butikkerne, lytter utrolig meget til, hvad personalet siger, og hvilket indtryk de har af telefonen," siger Robert Jakobsen.
Med Microsofts markedsandel er der langt op til Googles Android, der var installeret på 52,5 procent af alle solgte smartphones i årets tredje kvartal.
Selv Samsungs i Danmark ret ukendte platform Bada er mere udbredt end Windows Phone.