Det vælter ud med Android-mobiler fra store mobilproducenter som Samsung, HTC, LG, Motorola og Sony Ericsson.
På blot et år er andelen af nysolgte smartphones med Android ifølge analysehuset Gartner vokset fra 17 til 43 procent.
Men de mange forskellige mobiler med Android giver teleselskaberne hovedpine.
Ifølge analysefirmaet WDS koster Android-mobiler årligt operatører verden over 11 milliarder kroner i reparation og returnering af telefoner.
Selvom der tages højde for, at Android er den mest udbredte platform, så er der flere henvendelser fra kunder med hardware-problemer.
Årsagen er ifølge WDS-undersøgelsen, at hardwaren ikke altid spiller sammen med softwaren, som producenter, udviklere og kunder kunne forvente. Og lever den ikke op til kundens forventning, kan det resultere i en returnering af telefonen, som er dyr for teleselskabet.
Ingen kontrol over hardware
I analysen fremhæver WDS, at problemet ligger i, at der er så mange forskellige producenter af Android-mobiler. Dermed veksler hardwaren utrolig meget fra telefon til telefon, og det øger risikoen for fejl, når software og hardware skal spille sammen.
Helt anderledes forholder det sig med Apple, der står bag iPhone, og RIM, som er firmaet bag Blackberry-mobilerne.
"Både Apple og RIM opererer i et tæt kontrolleret og meget lukket økosystem. Deres platform er kun udrullet på deres egen hardware, udviklet til deres specifikationer og kommet igennem deres egen test-processer. Konsekvensen er, at kundeoplevelsen er forudsigelig og konsistent," skriver WDS.
Derimod er det meget forskelligt, hvor meget hardwaren i en Android-mobil kan trække. Det har ifølge WDS voldt problemer for firmaet Rovio Mobile, der har udviklet det populære spil Angry Birds.
"Mange ældre telefoner og lavpris-modeller havde simpelthen ikke kraften til at yde en kvalitetsoplevelse," står der i rapporten fra WDS.
Den langsomme hardware kan ende med at koste mobiloperatørerne penge, for den langsomme hardware er ikke kun et problem for app-udviklerne.
"Det er også et problem, som mange smartphone-kunder oplever. Mange af kunderne bliver ofte en omkostning hos deres operatør, fordi de kontakter kundeservice for at finde en løsning eller værre endnu; de ønsker at få telefonen byttet," skriver WDS.
Flest hardwarefejl på Android
Analysefirmaet har gennemgået 600.000 opkald til kundeservice-afdelinger hos operatører.
14 procent af alle opkald relateret til Android-mobiler handlede om hardwarefejl. Problemer med hardware tegnede sig til sammenligning for blot syv og seks procent af alle opkald om henholdsvis iPhones og Blackberry-mobiler, hvor producenten også har kontrol over hardware.
Microsoft, der står bag Windows Phone, har skrappere krav til mobilproducenter end Google. 11 procent af alle opkald vedrørende Windows Phone-mobiler skyldtes hardwarefejl.
I rapporten, der hedder Controlling the Android: Protecting mobile operator investment in the Android ecosystem, understreger WDS samtidig, at Androids succes i høj grad hænger sammen med, at Google har givet mobilproducenterne frie tøjler til at benytte styresystemet.
Du kan finde rapporten på WDS' hjemmeside.