Der er travlhed i butikken hos de to aalborgensiske iværksættere Mads Veiby og Thomas Havemann, der netop har lanceret et nyt discountselskab på det danske mobilmarked.
M1, som selskabet hedder, skal supplere iværksætternes øvrige aktiviteter, herunder spiltjenesten Lotto24, der i øjeblikket har en sag kørende mod Dansk Tipstjeneste på grund af sit navn.
Ledelsen er i færd med at lukke sin tabsgivende lotteri-tjeneste i Spanien og delvist i Tyskland, og det giver tid til nye projekter.
Penge henter de to mænd i deres andet selskab, Mediacap, der udbyder medieplanlægning til virksomheder, der gerne vil gøre sig godt på nettet.
Hård branche
Mediacap kom ud af 2002 med et overskud på 445.000 kroner, og med en egenkapital på lige over en halv million er der penge nok til at etablere et teleselskab, mener Mads Veiby og Thomas Havemann.
Selskabet M1 lokker med minutpriser på blot 79 øre, hvis kunden til gengæld betaler et månedligt abonnement på 49 kroner.
- Vi er godt klar over, at vi bevæger os ind i en branche, hvor der er mange spillere i forvejen, erkender Thomas Havemann, der er tidligere professionel golfspiller og nu administrerende direktør for M1.
Selskabet med blot fem ansatte skal starte fra bunden mod konkurrenter som Telmore, CBB Mobil, TDC Mixit, Tele2 og Smarttalk.
Målet er mellem 10.000 og 15.000 kunder i løbet af det første år, og hvis det lykkes, skal selskabet derefter være i stand til at tjene penge.
Begrænset erfaring
Iværksætterne har ikke megen erfaring fra telebranchen, bortset fra at Mads Veiby har arbejdet et par år for blandt andet Sonofon. Det nuværende projekt har de arbejdet på i et års tid.
Når selskabet har kørt i nogle uger, skal M1 i gang med sin markedsføring. Udover internet-annoncering vil ledelsen ikke fortælle, hvordan det skal gribes an.
Selskabet håber at kunne tiltrække kunder i målgruppen fra 20-60 år, der taler nok til at retfærdiggøre den faste abonnementspris - og som desuden sætter pris på at få en gammeldags regning med posten en gang om måneden.
IDC's senioranalytiker Mette Søeborg Ahorlu sagde i fredags til Computerworld Online, at der i fremtiden kun er plads til én discount-operatør i Danmark, for alle seks selskaber kæmper i dag om det samme segment af kunder.
Man kan imidlertid drive discount-teleselskab i lang tid for få kroner:
- Små lavprisselskaber har ikke så mange udgifter, så de kan måske godt hutle sig igennem et par år endnu. Men på et eller tidspunkt er der nogen, som ikke synes, det er sjovt længere, siger Mette Søeborg Ahorlu.