Priskrigen på det danske mobilmarked har knap lagt sig, før lavprisudbyderen Oister har sat en pris for en mobilpakke, der ligger under konkurrenternes.
27. september udløb lavprisselskaberne CBB, BiBob og Oisters kampagner for taletidspakker med fem timer, fri sms, mms og data, og der var en forventning om, at de alle ville hæve priserne til 149 kroner for produktet.
Det gjorde CBB og BiBob også, men Oister, der er ejet af 3, lægger sig 10 kroner under med en pris på 139 kroner.
"Vi gør det for at differentiere os fra de 149 kroner, som er blevet et mantra," fortæller Jesper Bennike, der er ny direktør i Oister.
Jesper Bennike tror dog ikke, at selskabet puster til ilden med risiko for en ny mobilkrig, når selskabet placerer sig under konkurrenterne på priskurven.
"Nej, det føler jeg ikke, for vi introducerer et gebyr, som kompenserer for den lidt lavere prissætning," siger han.
Gebyret er et oprettelsesgebyr på 49 kroner, som eksempelvis også CBB tager.
"Alles fokus er på de her fem timers-pakker og 149 kroner, men kigger man på tværs af selskaberne, så er der variation. Nogle har seks timer, nogle har gebyrer, og vi har valgt at skille os ud ved at lægge os marginalt lavere, men samtidig introducerer vi et introduktionsgebyr," fortæller han.
Direktører blev fyret
Priskrigen, som har hærget det danske mobilmarked, blev i høj grad skudt i gang af Onfone sidste år.
Lavprisselskabet, der i dag er købt op af TDC, introducerede konceptet med mobilpakker, hvor nogle timers taletid, fri sms og mms er inkluderet til en fast pris.
Kort før årsskiftet kastede Onfone yderligere en bombe ind i priskrigen, da selskabet begyndte at inkludere data i pakkerne - stadig til samme pris.
Det udviklede sig til et blodbad, som kostede flere mobildirektører jobbet. Telia fyrede topchefen, Jesper Brøckner, mens TDC fyrede chefen for privatmarkedet, Jesper Theill Eriksen.
I maj valgte TDC at træde på bremsen ved at købe Onfone, som havde lagt et tungt pres på de fire store teleselskaber 3, TDC, Telenor og Telia.
TDC's køb af Onfone udløste en ny priskrig, fordi Onfone havde lejet sig ind i Telenors netværk, og nu skulle de flyttes over i TDC's mobilnet med et tab hos Telenor til følge. Derfor kastede Telenor lavprisselskaberne Bibob og især CBB ind i kampen, mens overflytningen af Onfone-kunder fra Telenor til TDC's net fandt sted.
27. september udløb så CBB og Bibobs kampagner, og de hævede begge to prisen til 149 kroner for fem timer. Her valgte Oister prisen, der er 10 kroner under.
Men hos Jesper Bennike fra Oister er der intet ønske om, at det nu skal udløse en ny priskrig.
"Der er ingen af os, der ønsker en fortsat priskrig, for det fjerner tid, fokus og penge fra os alle sammen," siger han.
Værdien er det danske mobilmarked er henover det seneste år blevet mindre som følge af priskrigen. Når først minutpriserne er sænket, er det utænkeligt, at de senere kan hæves igen.