Danske forhandlere og kunder gik ikke ram fobi, da et større nedbrud fredag morgen fik Microsofts cloud-løsning Office 365 til at gå i sort.
Hos den fynske forhandler Kortermann IT oplyser en medarbejder, at man i løbet af natten til fredag fik problemer, som varede til op ad fredag formiddag.
Samme melding lyder fra forhandleren 2ndC, hvor direktør Jesper Bergstedt kalder nedbruddet for »irriterende« og »relativt alvorligt«.
»Men sådan er livet. Alle har nedbrud fra til tid anden,« siger Jesper Bergstedt, som samtidig peger på, at Microsofts oppe-tid på Office 365 stadig holder sig på den rigtige side af 99 procent.
»Vis mig nogen, der siger, at de har en løsning, der er oppe og køre 100 procent af tiden, så skal jeg vise dig folk, der lyver,« lyder det fra Jesper Bergstedt.
Hos Microsoft-forhandleren Proactive siger cloud-specialisten Peter Lunding Smith, at man ikke har fået reaktioner fra kunder, der har haft problemer i forbindelse med nedbruddet. Han peger på, at antallet af 365-kunder stadig er forholdsvis lille, og at de fleste af Microsofts cloud-kunder bruger den tidligere version af systemet ,som er under navnet BPOS. ProActive har omkring 60 kunder med cirka 25.000 brugere på Microsofts online-løsninger, hvoraf kun omkring 10 er skiftet til Office 365.
Ifølge Microsofts danske produktchef Aaren Ekelund varede nedbruddet fredag morgen fra klokken 5.00 dansk tid og frem til klokken 8.30. Derfor har konsekvenserne for kunderne været begrænsede.
»Det var kun lige fredag morgen, vi var berørt af det herhjemme, mens det ramte hårdere i andre lande,« siger Aaren Ekelund.
»Indtil videre kigger vi nærmere på, hvad der er sket, så vi kan blive klogere på, om der er noget, der kan rettes,« siger han.