Elektronik-forhandlerne i Europa har generelt store problemer med at overholde reglerne for onlinehandel, når det gælder om at give retailkunderne de rette oplysninger og service. Det skriver Ekstrabladet.
»Forbrugerne bliver snydt, så vandet driver. I 55 procent af alle sager overholdes reglerne ikke,« siger EU's forbrugerkommissær, Meglena Kuneva, der står bag en undersøgelse af onlinehandlen med digitalkameraer, MP3-afspillere og anden elektronik i 28 lande.
Onlineforhandlerne har ifølge bladet især svært ved at følge reglerne for returret, endelig slutpris og informationer om produktet.
Derimod er det anderledes rosenrødt i Danmark, når Forbrugerombudsmanden ser på den danske del af cybermarkedet. Selv om seks ud af ti danske butikker ikke lever op til kravene, er det ifølge jurist ved Forbrugerombudsmanden Eva Sjøgren kun tale om mindre fejl i de danske webbutikker.
»Der har været mindre uregelmæssigheder. Nu skal vi i gang med at undersøge de mulige overtrædelser nærmere og derefter skrive ud til de erhvervsdrivende og bede dem om at bringe tingene i orden,« siger Eva Sjøgren til bladet.