Torsdagens aviser om IT

Ingen Nokia-telefoner i Nokias butikker. Slut med advarsel til danske spammere. RTX-direktør: Flere store ordrer på vej. Tele2-selskab benytter network marketing. SAS Snowflake uden domænenavn. Mikrobetaling flopper. Kundekort skal sikre Orange de attraktive mobilbrugere.

Ingen Nokia-telefoner i Nokias butikker

Det er småt med Nokia-telefonerne i Nokias egne konceptstores, som mobilkæden Bluetel driver, indtil kontrakten med Nokia udløber. Bluetel er i betalingsstandsning, og selskabet forsøger at reducere kapitalbindingen ved at nøjes med at levere telefonerne til kunderne, dagen efter de bestiller dem i butikkerne. Nokia har selv opsagt kontrakten med Bluetel og meldt Herning-kæden til politiet for at svindle med indberetningerne af garantireparationer. Alligevel mener Nokia Mobile Phones' skandinaviske direktør, Sara Kullgren, at der er tale om en uacceptabel situation. Bluetel forsøger for tiden at sælge dele af kædens aktiviteter, både herhjemme og i udlandet. (Berlingske Tidende)

Slut med advarsel til danske spammere

Danske virksomheder, der sender uopfordrede reklamer på e-mail, skal ikke længere forvente at nøjes med en advarsel fra Forbrugerstyrelsen. Fremover vil styrelsen melde spammerne til politiet, så snart der kommer en advarsel. Jurist Peter Fogh Knudsen påpeger, at forbuddet mod spam har været gældende i tre år, og at virksomhederne derfor ikke kan undskylde sig med, at de ikke kender til det. (Erhvervsbladet)

RTX-direktør: Flere store ordrer på vej
Der er udsigt til, at RTX Telecom fra Nørresundby får flere store ordrer i løbet af det kommende halve år. "Vi har udsigt til, at flere betydelige ordrer falder på plads i løbet af kort tid. Det er i en flercifret millionstørrelse, og dem forventer vi flere af, men vi har selvfølgelig ikke fået dem endnu,", siger RTX-direktør Jørn Elbæk. (Børsen)

Tele2-selskab benytter network marketing

Det Tele2-ejede teleselskab Tango benytter sig af network marketing for at hverve danske kunder. Network marketing indebærer, at sælgerne får en del af den omsætning, som deres kunder genererer. Network marketing bliver ofte forbundet med pyramideselskaber, men det er der ikke tale om, for sælgerne kan ikke tjene på at hyre andre til netværket. Tango sælger telefoni til danskerne fra den portugisiske ø Madeira, hvor momsen er lavere end herhjemme. (Erhvervsbladet)

SAS Snowflake uden domænenavn

SAS har ikke fået registreret domænenavnet til sit nye lavprisselskab Snowflake, der ellers skal sælge flybilletter på internet. I Sverige var der flere, som søgte om at få domænet, og det gik til en privatperson, som nu viser internetbrugerne videre til konkurrenterne Ryanair, Sterling og Easyjet. SAS har klaget til det svenske Handelskammer for at få dæmmet op for, hvad selskabet betegner som misbrug. Heller ikke herhjemme har Snowflake.dk noget med SAS at gøre, men SAS forsvarer sig med, at det er stort set umuligt at finde et meningsfuldt navn, hvis tilhørende internetdomæner ikke er taget af andre. (Morgenavisen Jyllands-Posten)

Mikrobetaling flopper

Kun 9000 danskere bruger mikrobetalingssystemet Valus. Foreningen for Danske Internetmedier (FDIM) erkender, at selv de meget konservative forventninger til systemets udbredelse ikke er blevet indfriet. Det går ikke meget bedre for konkurrenterne Coinclick og Ewire. Coinclick har 20.000 registrerede brugere, men vil ikke oplyse, hvor mange af dem der er aktive. Ewire har 4300 brugere. (Politiken)

Kundekort skal sikre Orange de attraktive mobilbrugere

Orange lancerer et nyt system for sine kunder, som kan få et nyt kundekort, kaldet Trumf-kortet, hvis de bruger mobiltelefonen meget og betaler til tiden. Med kortet kan kunderne få 25 procent rabat på udvalgte restauranter, cafeer, rejser og andre goder. Desuden kan de en gang om året købe en billig mobiltelefon, og de ryger forrest i køen, når de ringer til kundeservice. (Morgenavisen Jyllands-Posten)




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Industry 4.0 – sådan udnytter du AI og digitalisering til optimering af din produktion.

På denne konference fokuserer på en digitaliseret optimering af processer i produktions- og procesorienterede virksomheder. Herved bliver du f.eks. i stand til at kombinere maskiner med sales forecasting og derved planlægge anvendelsen af produktionsapparat og medarbejderallokering effektivt – samt begrænse materialespild og nedetid ved at optimere produktionsplanlægning og omstilling af produktionsmateriel.

04. september 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

18. september 2024 | Læs mere


Nye forretningsmæssige gevinster med Microsoft Dynamics 365

Eksperter fra CGI stiller skarpt på hvordan, du lærer også hvorfor det er vigtigt at have fokus på både processer, teknologi og mennesker - og hvordan du kommer i gang med løbende optimering af forretningsudvikling.

25. september 2024 | Læs mere