Kritik af fondsbørsens webcast
Københavns Fondsbørs får kritik, fordi den på den ene side kræver, at virksomheder i de nye indeks SmallCap og MedCap fra næste år skal benytte webcast mindst to gange om året, samtidig med fondsbørsen selv tilbyder at udføre opgaven. Xstream, der lever af streaming-opgaver, beskylder samtidig fondsbørsen for prisdumping. Den kritik afviser fondsbørsen, men direktør Jan Ovesen erkender dog, at der ikke er overskud, fordi der er tale om en opstartsaktivitet. (Børsen)
Norsk konkurrent hyrer Navision-erfaring
Den norske Navision-konkurrent Visma hyrer erfarne kræfter til sit indtog på det danske marked. Visma har skrevet kontrakt med John Frederikson, som selv har været direktør i Navision, senest med ansvar for USA og Canada. Han mener, at Navision er blevet en topstyret virksomhed, efter Microsoft købte selskabet. Også Henrik Steen Petersen, der har arbejdet 14 år i Damgaard-koncernen, er kommet ombord hos Visma. Han var senest i WM-datas Navision-afdeling. (Børsen)
For få penge til at udbrede e-mærke
Videnskabsministeriet har sat 2,5 millioner kroner af til E-handelsfonden. De skal bruges til at gøre e-mærket kendt, så det kan skabe tillid hos forbrugerne og dermed sørge for, at handlen på internet stiger. Men Michael Karvø, indtil februar formand for E-handelsfonden, konstaterer, at pengene er for små til at gøre e-mærket til en standard på internet. Direktøren for E-handelsfonden, Hans Henrik Agger, vurderer, at det vil koste mellem 20 og 30 millioner kroner at markedsføre E-mærket over for forbrugerne. Han forventer dog ikke at få så mange penge, og han er heller ikke sikker på, at massiv marketing ville være en rigtig strategi. (Erhvervsbladet)
Gatetrade.nets reklamer holder ikke
Det passer ikke, at kunderne på e-handelsportalen kan spare op til 57 procent i forhold til at handle andre steder. Det siger konsulent Torben Rune, Netplan, som har tjekket syv varer. Ved at slå op på internet fandt han frem til, at de kunne købes mellem seks og 88 procent billigere end hos Gatetrade.net andre steder. Ifølge Torben Rune er svagheden ved Gatetrade.net og andre e-handels-portaler, at der skal være mange leverandører tilknyttet, så de konkurrerer mod hinanden, hvis priserne skal ned. Gatetrade.nets direktør, Steen Gede, siger, at der kommer flere leverandører på dag for dag. (Morgenavisen Jyllands-Posten)