Det blev et dyrt bekendtskab for Sonofon, at selskabet for to et halvt år siden vandt to licenser til den trådløse bredbåndsteknologi FWA.
Sidste år gav det selskabet et tab på et tocifret millionbeløb.
Administrerende direktør Ulrik Bülow vil ikke ud med den nøjagtige størrelse på tabet. Regnskabet for selskabet Sonofon Service, som rummer FWA-licenserne, giver dog et godt fingerpeg.
Langsommere end forventet
Sonofon Services tabte sidste år, det første hele år med FWA-forretningen i drift, 55 millioner kroner.
Det skyldes hovedsagelig omkostningerne, som blev fordoblet til 223 millioner kroner, mens omsætningen kun steg 16 millioner kroner til 170 millioner kroner.
Ledelsen forklarer i beretningen tabet med, at "udbredelsen af FWA-teknologien sker langsommere end forventet, blandt andet som følge af betydelig konkurrence fra andre bredbåndsteknologier".
Med det henviser Sonofon til, at udstyret til de trådløse bredbåndsnet er for dyrt til, at de kan konkurrere med ADSL-teknologier på TDC's kobbernet - i hvert fald når det gælder privatkunder.
Gynger og karruseller
Sonofon har placeret investeringen i FWA-udstyret i andre selskaber end licenserne. Omvendt er der også indtægter fra FWA-kunder i andre selskaber. Desuden rummer Sonofon Services andre aktiviteter end FWA, blandt andet nogle typer af grossistsalg til andre teleselskaber.
Derfor understreger Ulrik Bülow, at man ikke kan sætte lighedstegn mellem underskuddet på de 55 millioner kroner og Sonofons samlede FWA-forretning. Omvendt lægger han ikke skjul på, at der er tale om et tab.
- Jeg kigger på den store forretning, og i den er der både gynger og karruseller, siger Sonofon-direktøren.
- Når man investerer i nye teknologier, vil der være en periode, hvor forretningen skal bygges op, tilføjer han.
Nyttig på erhvervsmarkedet
Ifølge Ulrik Bülow er FWA vigtig for Sonofons succes på erhvervsmarkedet. Tidligere brugte selskabet den dyrere radiokæde-teknologi, når en virksomheds omstillingsanlæg skulle kobles direkte til netværket.
Med radiokæder skulle kunderne lægge omkring en halv million kroner om året i kassen, hvis investeringen skulle kunne betale sig. Med FWA kan det svare sig for Sonofon at koble virksomheder op på netværket, selv om deres telefon- og dataregning ikke er meget større end 50.000 kroner.
Derimod ser Ulrik Bülow fortsat ingen mulighed for at få en stor forretning ud af at sælge FWA til private kunder. Dertil har ADSL presset priserne for langt ned.
Sonofon forventer, at selskabet med FWA-licenserne også kommer til at give underskud i år, men det skulle gerne blive mindre end sidste år.
Hele Sonofon-koncernen omsatte sidste år for godt fire milliarder kroner og havde et overskud før skat på 267 millioner kroner.