»Jobtilskudspladser, der glider over i rigtigt arbejde er et meget stærkere middel end alle de andre muligheder vi har i arbejdsmarkedssystemet,« siger Claus Hjort Frederiksen.
Ministeren startede kampagnen hos ncom publications, fordi virksomheden i gennem flere år har ansat medarbejdere med jobtilskud.
»Men desværre er der også rigtigt mange virksomheder, som ikke kender ordningerne i detaljer, og det vil vi nu gøre noget ved,« siger ministeren, og peger på at antallet af ordninger, med mulighed for at modtage ansætte medarbejdere med tilskud, er skåret ned fra 32 til 3 for at gøre det nemmere for virksomhederne at overskue.
»Tidligere var det en jungle af støtteordninger. Det er skåret ned til tre, og det gør det meget nemmere for os at forklare det overfor virksomhederne,« siger regionschef Birger Stein Christensen fra AF i Storkøbenhavn.
I de kommende 10 uger skal arbejdsformidlingerne landet over skaffe yderligere 4000 jobtilskudspladser oven i de 4700 de skaffer hvert år. I København har arbejdsformidlingen hyret et telemarketingfirma til at ringe til alle områdets virksomheder med mere end fem ansatte.
Det drejer sig om i alt 12.500 virksomheder, og målet er at 2.500 af dem skal sige ja til at få besøg af en konsulent, der kan fortælle om mulighederne for at ansætte en ledig med jobtilskud. I sidste ende er det målet at det i København skal skaffe arbejde til mellem 500 og 800 mennesker.
Kampagnen koster på landsplan 4,2 millioner kroner.