Antallet af nuller på checken afgjorde, at TDC endte med at blive vinder af discount-mobilselskabet Telmore.
Telmore har længe erklæret sig til salg, men ingen af konkurrenterne havde lyst til at betale prisen.
TDC og Telmore offentliggør ikke selv de økonomiske detaljer omkring transaktionen, men det ligger fast, at TDC køber en portion af aktierne i Telmore.
Værdisat til en halv milliard
Ifølge Computerworld Onlines kilder svarer prisen på det aktier til, at hele Telmore er værdisat til en halv milliard kroner. Det stemmer overens med oplysninger, som Morgenavisen Jyllands-Posten tidligere har bragt.
En pris på en kvart milliard giver 1800 kroner per kunde hos Telmore. Og det er alt for dyrt, mener administrerende direktør i Debitel, Per Nielsen.
Han har regnet sig frem til, at Telmores kunder gennemsnitligt taler og SMS'er for 80 kroner om måneden.
- Og sådan en kunde er kun nogle få hundrede kroner værd, siger Per Nielsen.
TDC havde mest at tabe
Debitel har derfor ikke budt på Telmore. Det har Sonofon heller ikke, oplyser administrerende direktør, Ulrik Bülow, der udmærket vidste, at discountselskabet var til salg.
- Telmore er mest værd for TDC, fordi kunderne i forvejen benytter TDC's net. Derfor har TDC også mest at vinde, hvis kunderne kommer over til et andet selskab, konstaterer Sonofon-direktøren.
Havde Sonofon købt Telmore, skulle kunderne have haft et nyt SIM-kort, og Sonofon havde risikeret et stort frafald i den forbindelse, påpeger han.
Telmore-konkurrenten CBB Mobil benytter derimod Sonofons net, men ifølge Ulrik Bülow har Sonofon "slet ikke taget stilling til", om det kan komme på tale at købe CBB Mobil.
Sonofon har ikke selv et discount-selskab, og Ulrik Bülow har ikke afgjort, om selskabet skal deltage på discountmarkedet.
På den ene side er han nødt til at gå med, hvis alle kunderne ønsker discount-produkter. På den anden side er han godt tilfreds med sin forretning i dag og frygter samtidig, at for meget discount vil gøre det besværligt for nye teknologier at slå igennem.
Nye teknologier kræver nemlig nye mobiltelefoner, og de bliver i dag solgt med tilskud fra mobilselskaberne. Dem er der ikke plads til i discount-forretningsmodellerne.