Første overskud til Debitel
Teleselskabet Debitel har fået sit første overskud i Danmark. Sidste år gav et plus på 4,3 millioner kroner, hvilket dog ikke syner af meget ved siden af de 200 millioner kroner, som selskabet har satset for at komme ind i Danmark. Overskuddet er skabt, selv om omsætningen står stort set stille på 746 millioner kroner. Til gengæld er der skåret godt ned på omkostningerne, og antallet af ansatte er reduceret fra 244 i 2001 til 196 sidste år. Administrerende direktør Per Nielsen ser overskuddet som et resultat af, at selskabet er blevet mere effektivt, og at der er færre tab på kunderne. (Berlingske Tidende)
Nordea kan blive hovedejer af Columbus
Nordea risikerer at ende som hovedejer af Columbus IT Partner. Det viser et regnestykke, som økonomichefen i EDB Gruppen står bag. Nordea kommer til at sidde med indflydelsen, hvis ikke der viser sig nye investorer, når Columbus IT Partner udsteder nye aktier. Nordea konverterer 44 millioner kroner af sin gæld til aktier. Nordea sidder også for bordenden i en anden forhandler af Navision-software fra Microsoft Business Solution, nemlig Aston. Det er dog ikke lykkedes banken at finde frem til en partner, som vil være med til at finansiere en fusion mellem de to selskaber. Ifølge Columbus' administrerende direktør, Carsten Dilling, er der ingen aktuelle diskussioner om en fusion, sådan som Morgenavisen Jyllands-Posten ellers skrev torsdag. (Børsen)
Gyldendal skaber leksikon til internet
Forlaget Gyldendal har skabt et nyt leksikon med 50.000 opslagsord direkte til internet. Leksikonet skal markedsføres af Krak, som har 650.000 ugentlige brugere på sit websted. Det kommer til at koste penge at slå op i leksikonet, men administrerende direktør Lars Boesgaard, Gyldendal, forsikrer, at det bliver "billigere end at holde avis". Gyldendals erfaringer med internet er ellers smertefulde. Forlaget stod bag internetboghandlen Saxo, der efter få år blev solgt med et stort tab. (Berlingske Tidende)
Teleselskabet 3 er ren discount i Storbritannien
Teleselskabet 3, der som navnet henviser til satser på nye 3G-tjenester, bliver ikke solgt på avancerede mobilnyheder, men derimod ren og skær pris. Det viser et butikstjek, som Strand Consult med den danske teleanalytiker John Strand i spidsen har gennemført i Storbritannien. Sælgernes argument for, at kunderne skulle vælge 3, var, at samtaleminutterne er de billigste på markedet. De tilhørende tjenester bliver i praksis blot foræret væk, når kunden har købt de billige telefoniminutter. (Børsen)
Hver femte virksomhed kan nøjes med netbank
Hver femte danske virksomhed vil gerne nøjes med at benytte en netbank, hvis det betyder lavere renter og gebyrer. Det viser en undersøgelse fra Håndværksrådet, som derfor opfordrer internetbankerne til at gå målrettet efter små og mellemstore virksomheder. (Erhvervsbladet)