IBM afviser at diskutere de beskyldninger, som Danske Bank fremsætter mod selskabet i en ny rapport.
Ifølge Danske Bank var IBM's software årsagen til, at bankens IT-systemer var nede det meste af en uge, så kunderne ikke kunne betale deres regninger og få udbetalt løn.
Danske Bank er nu på vej med et gigantisk erstatningskrav til IBM.
Banken forventer, at verdens største IT-selskab dækker alle tab, som kunderne er blevet påført.
Alligevel vil IBM ikke være med til at diskutere sagens substans. Kommunikationschef Anders Lund Rendtorff svarer meget kortfattet på Computerworld Onlines spørgsmål.
Hvor meget har IBM tabt på Danske Bank-nedbruddet?
- Ingen kommentarer.
Hvorfor vælger I ikke at besvare de beskyldninger, som Danske Bank fremsætter?
- Vi har arbejdet tæt og succesfuldt sammen med Danske Bank for at løse en usædvanlig situation. Fejlene blev fundet, og vi gjorde opdateringer tilgængelige for banken.
Men hvorfor vælger I så ikke at svare på bankens beskyldninger?
- Jeg har ikke noget at tilføje i forhold til Danske Banks rapport.
Hvor stor skade har IBM's image lidt?
- Det har jeg ingen holdning til.
Forventer IBM at bevare sine kontrakter med Danske Bank?
- Jeg må henvise til bankens redegørelse, hvor der står om fremadrettede tiltag.
Hvor mange andre af IBM's kunder har reageret, fordi de blev nervøse over de fejl, som ramte Danske Bank?
- Ingen kommentarer.
Hvordan vil du beskrive forholdet mellem Danske Bank og IBM?
- Det er ikke op til mig at beskrive.
Hvorfor ikke?
- Danske Bank er kunden.
Anders Lund Rendtorff henviser i øvrigt til en skriftlig meddelelse, som IBM torsdag udsendte på både dansk og engelsk. Den lyder:
"IBM har arbejdet tæt - og succesfuldt - sammen med Danske Bank for at løse denne usædvanlige situation. IBM stillede øjeblikkeligt opdateringer til sit markedsledende DB2-produkt til rådighed for at sikre, at andre kunder ville undgå at løbe ind i de samme softwareproblemer, som Danske Bank oplevede. Omstændighederne, der ledte til denne situation, var højst usædvanlige, og ingen andre kunder har rapporteret et lignende DB2-problem. IBM's DB2 bidrager fortsat til en succesfuld drift i flere end 400.000 virksomheder."