IBM tier om Danske Bank-beskyldninger

Selvom Danske Bank beskylder IBM for at have kludret så meget i det, at banken fik problemer med sine IT-systemer i næsten en uge, nøjes verdens største IT-selskab med en skriftlig meddelelse.

IBM afviser at diskutere de beskyldninger, som Danske Bank fremsætter mod selskabet i en ny rapport.

Ifølge Danske Bank var IBM's software årsagen til, at bankens IT-systemer var nede det meste af en uge, så kunderne ikke kunne betale deres regninger og få udbetalt løn.

Danske Bank er nu på vej med et gigantisk erstatningskrav til IBM.

Banken forventer, at verdens største IT-selskab dækker alle tab, som kunderne er blevet påført.

Alligevel vil IBM ikke være med til at diskutere sagens substans. Kommunikationschef Anders Lund Rendtorff svarer meget kortfattet på Computerworld Onlines spørgsmål.

Hvor meget har IBM tabt på Danske Bank-nedbruddet?

- Ingen kommentarer.

Hvorfor vælger I ikke at besvare de beskyldninger, som Danske Bank fremsætter?

- Vi har arbejdet tæt og succesfuldt sammen med Danske Bank for at løse en usædvanlig situation. Fejlene blev fundet, og vi gjorde opdateringer tilgængelige for banken.

Men hvorfor vælger I så ikke at svare på bankens beskyldninger?

- Jeg har ikke noget at tilføje i forhold til Danske Banks rapport.

Hvor stor skade har IBM's image lidt?

- Det har jeg ingen holdning til.

Forventer IBM at bevare sine kontrakter med Danske Bank?

- Jeg må henvise til bankens redegørelse, hvor der står om fremadrettede tiltag.

Hvor mange andre af IBM's kunder har reageret, fordi de blev nervøse over de fejl, som ramte Danske Bank?

- Ingen kommentarer.

Hvordan vil du beskrive forholdet mellem Danske Bank og IBM?

- Det er ikke op til mig at beskrive.

Hvorfor ikke?

- Danske Bank er kunden.

Anders Lund Rendtorff henviser i øvrigt til en skriftlig meddelelse, som IBM torsdag udsendte på både dansk og engelsk. Den lyder:

"IBM har arbejdet tæt - og succesfuldt - sammen med Danske Bank for at løse denne usædvanlige situation. IBM stillede øjeblikkeligt opdateringer til sit markedsledende DB2-produkt til rådighed for at sikre, at andre kunder ville undgå at løbe ind i de samme softwareproblemer, som Danske Bank oplevede. Omstændighederne, der ledte til denne situation, var højst usædvanlige, og ingen andre kunder har rapporteret et lignende DB2-problem. IBM's DB2 bidrager fortsat til en succesfuld drift i flere end 400.000 virksomheder."




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Brother Nordic A/S
Import og engroshandel med kontormaskiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Industry 4.0 – sådan udnytter du AI og digitalisering til optimering af din produktion.

På denne konference fokuserer på en digitaliseret optimering af processer i produktions- og procesorienterede virksomheder. Herved bliver du f.eks. i stand til at kombinere maskiner med sales forecasting og derved planlægge anvendelsen af produktionsapparat og medarbejderallokering effektivt – samt begrænse materialespild og nedetid ved at optimere produktionsplanlægning og omstilling af produktionsmateriel.

04. september 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

18. september 2024 | Læs mere


Nye forretningsmæssige gevinster med Microsoft Dynamics 365

Eksperter fra CGI stiller skarpt på hvordan, du lærer også hvorfor det er vigtigt at have fokus på både processer, teknologi og mennesker - og hvordan du kommer i gang med løbende optimering af forretningsudvikling.

25. september 2024 | Læs mere