Det SAS-ejede Scandinavian IT Group er fortsat draget ind i den turbulens, hele luftfartsindustrien befinder sig i. Men sparerunder har sikret, at selskabet sidste år næsten fastholdt sin indtjening.
Hele 80 procent af salget stammer fra den kriseramte ejer, og Scandinavian IT Group besluttede derfor i slutningen af sidste år at skære kraftigt i antallet af medarbejdere som opfølgning på en spareplan iværksat allerede i 2001.
I alt 175 stillinger ud af de omkring 1.200 vil ved udgangen af i år være forsvundet. Meget af det bliver dog klaret ved naturlig afgang og frivillige aftrædelser.
Administrerende direktør Hans-Henrik Hedegaard kan ikke afvise, at der bliver behov for at spænde livremmen yderligere ind.
- Der findes ingen garantier med den usikkerhed, der hersker i verden og ikke mindst i luftfartsbranchen. Men foreløbig ser det fornuftigt ud i år, siger han.
Salget svigter
Scandinavian IT Group tjente sidste år 40 millioner kroner ud af en omsætning på 1,8 milliarder kroner.
Året før var overskuddet på 43 millioner kroner efter en omsætning på 2 milliarder kroner. Den danske del af koncernen klarede sig klart bedst og stod for to tredjedele af salget.
Der blev afsat næsten 52 millioner kroner i forbindelse med de mange fratrædelser i hele Skandinavien, heraf 27 millioner kroner til danske ansatte.
Scandinavian IT Group A/S | Årsregnskab | |
Millioner kroner | 2002 | 2001 |
Omsætning | 1.829 | 1.984 |
Resultat af primær drift (EBIT) | 57,8 | 68,5 |
Resultat før skat | 56,7 | 61,3 |
Resultat | 40,2 | 43,1 |
Egenkapital | 295,8 | 253,8 |
Antal ansatte | 1.313 | 1.275 |
Scandinavian IT Group udvikler blandt andet systemer til bestilling af rejser online og til flyvedligeholdelse og lastkontrol. Det nyindkøbte SAS Hosting sælger ASP-løsninger.
Selskabet forventer også i år en faldende efterspørgsel fra flyselskaberne og derfor en lavere omsætning. Men på grund af de gennemførte besparelser regner ledelsen med at kunne hente et overskud hjem på niveau med sidste år.
Hans-Henrik Hedegaard vil nu se sig om efter nye markeder for at blive mindre afhængig af luftfartsindustrien.
- Når vi begynder at tale overvågning og infrastruktur med krav om en høj grad af sikkerhed, så er det jo teknologier, som også er anvendelige uden for luftfartsindustrien. Så det er nok en satsning, vi vil skrue op for, siger Hedegaard, som ikke har nogen specifikke brancher i tankerne.