Salgschef Michael Höegh Vilain hos Microsoft, der står bag det famøse brev forsvarer sig med, at de små forhandlere - ifølge Microsofts oplysninger - ikke ved nok om Microsofts licenspolitik.
»De små forhandlere har fået oplyst at der skal opgraderes inden 1. august, men vi kan se at de 30.000 virksomheder vi har sendt ud til ikke har tegnet licenser hos os,« siger Vilain.
Han siger, hans undersøgelser viser, at forhandlerne, der adresserer disse kunder ikke har sat sig ind i de nye licensbetingelser fra Microsoft. Med 2000 forhandlere, hvoraf nogle kun sælger for 20.000 kroner om året, ville Vilain hellere overlade salgsansvaret til Atea som han mener er bedre rustet til at kunne oplyse kunderne, og sælge licenser til de kunder, som de små forhandlere ikke har solgt til.
Set fra forhandlernes side er det odiøse i denne sag, at brevet er en unfair, konkurrenceforvridende behandling, der favoriserer storforhandleren Atea på baggrund af dem.
- Det handler om unfair behandling. Vi kunne også godt have strikket en tilsvarende kampagne sammen for Microsoft. Men vi har aldrig fået buddet, konstaterer Peder Hvejsel, der er direktør i forhandlerkæden, CBC.
Mere om sagen i dagens udgave af Computer Reseller News.